Als een auto wordt geimporteerd vanuit het buitenland, hoe kun je zien of de km stand juist is?

Hoe kom je erachter dat de km stand juist is, want je hoort regelmatig dat wanneer ze uit bijvoorbeeld Duitsland uitgeschreven worden uit het register en naar Nederland vervoert worden nog ff vlug de km stand naar beneden wordt gehaald voordat ze bij de RDW worden gebracht.

4 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (1)

Dat kun je controleren aan de hand van het onderhoudsboekje waarin de beurten die de auto krijgt worden bijgehouden.
Bij elke onderhoudsbeurt beurt wordt datum en de km-stand genoteerd.
De Km-stand van de auto mag bij aankoop niet lager zijn dan de stand bij de laatste onderhoudsbeurt.

Van deze waarden kun je in een grafiek maken.
De data van de onderhoudsbeurten reken je om naar maanden vanaf aankoop.
Horizontaal zet je de maanden en verticaal de afgelegde kilometers volgens het boekje.
Als de auto na 3 maanden de eerste beurt heet gehad en de km-stand is 4000km,
dan trek je een lijn tussen het nulpunt en het punt 3mnd/4000km
Als de 2e beurt geweest is na 12 maanden dan krijg je het punt 12mnd/15000km
Voor elke eigenaar moet de lijn die door de punten loopt min of meer een rechte zijn.
Edraket
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Als er geen onderhoudsboekjes zijn of er is mee gerotzooid?
SnakeEye
4 jaar geleden
Ok, en stel dat er geen boekjes bij zijn. Ik bedoelde eigenlijk of er een datasysteem bestaat die landen onderling met elkaar communiceren om zo de gegevens bij import van auto's na te gaan.
Inekez1
4 jaar geleden
"Voor elke eigenaar moet de lijn die door de punten loopt min of meer een rechte zijn."
Waarom?
Wat zou het probleem zijn als iemand jaarlijks 20.000 km rijdt en na verhuizing, ander werk, ziektewet, pensioen of wat voor reden dan ook de auto nog maar voor 5000 km per jaar gebruikt? Het enige dat je aan een onderhoudsboekje kunt aflezen is of een bepaalde km stand niet lager is dan een vorige.
Edraket
4 jaar geleden
@SnakeEye
Als de verkoper het onderhoudsboekje niet kan overleggen dan moet je die auto dus
NOOIT kopen.
Niet alleen voor de kilometers, maar vooral om er zeker van te zijn dat de auto volgens voorschrift is onderhouden.
Dat datasysteem at je bedoelt zal er wel eens komen, maar ik verwacht dat niet voor het jaar 2040 @Inekez1
Als die knik voor jou niets uit maakt, dan koop je die auto toch.....