Waarom gebruikt bijna niemand zijn knipperlicht op een rotonde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien bij jou in de buurt niet, maar de meeste auto's die over de rotondes komen waar ik vaak rij hebben absoluut hun knipperlicht wel aan.

Antwoorden (11)

'Om meer fietsers te raken' ;)

Hm.. Luiheid denk ik. Mensen die rechtdoor rijden en vergeten dat ze wel degelijk een straat verlaten. Mensen die er gewoon niet aan denken.

Ik moet trouwens zeggen: hier wordt er behoorlijk goed geknippert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het onderste stukje tekst op onderstaande link staat dat het gebruik van een knipperlicht als je de rotonde oprijdt niet nodig is.
Het gebruik van een knipperlicht bij het oprijden van een rotondje is iets van de laatste jaren. Het wordt volgens mij de laatste jaren pas geleerd tijdens de rijlessen, maar het is niet verplicht.
Wel ben ik van mening dat het in veel situaties erg makkelijk is. Bijvoorbeeld als je de rotonde oprijdt en de 3e afslag wil nemen, maar iemand op jou staat te wachten vanaf de eerste afslag. D.m.v. het knipperlicht laat je diegene weten dat ie niet voor niks staat te wachten :)
Maar het is niet verplicht en veel mensen hebben dit dus nooit geleerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je het knipperlicht bij het verlaten van de rotonde bedoeld, dan ben ik het er niet mee eens dat dit bijna door niemand gebruikt wordt. Misschien als mensen rechtdoor over de rotonde rijden dat ze het knipperlicht niet gebruiken, maar verder gebruikt iedereen toch wel een knipperlicht op zo'n moment?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
egocentrisch en onbewust...

Ik zat eens bij een buurman in de auto die naar elke bestuurder schreeuwde die zijn richting niet aangaf. Echter als hij zelf bijvoorbeeld een rotonde verliet gaf hij het zelf ook niet aan....

Zeeeer vervelend! Kleine moeite toch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Domheid en gemakzucht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luiheid. Maar ook onbekendheid met de regels. Tegenwoordig hoef je alleen nog richting aan te geven bij het verlaten van de rotonde, maar ervoor kan ook geen kwaad en maakt het soms wel duidelijker voor anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk heel veel mensen het gewoon niet snappen. Ik zag laatst iemand die zijn richtingaanwijzer naar rechts aanzette, omdat hij rechtsaf de rotonde opreed. Ik verwachtte dat hij de eerste afslag zou nemen, zo krijg je gevaarlijke situaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze weten niet beter.
Het komt heel egoistisch over, maar ik ben van mening dat maar weinig mensen zo willen zijn. Het knipperlicht op de rotonde is zo'n voorbeeld van 'vergeten egoisme'.
Persoonlijk vindt ik een schoon achtergelaten toiletpot een stuk fijner dan iemand die zijn knippers op tijd aanzet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in elk geval verplicht!!!

Richting aangeven op een rotonde

Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen
richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders die de rotonde blijven volgen laten voorgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot voor kort werd geleerd -bij links afslaan 3/4- bij aan komen rijden richting aan te geven naar links. Op de rotonde richtaanwijzer uit, en ongeveer één kwart voor het verlaten van de rotonde richting aangeven naar rechts, al dan niet gecombineerd met een zijdelingse verplaatsing naar rechts. Dit afhankelijk van de grootte van de rotonde en / of het aantal rijstroken.
Tegenwoordig hoeft dit (naar links) niet meer, maar kan het soms wel duidelijkheid geven om het toch te doen, mede afhankelijk van het waargenomen rijgedrag van anderen.
Als je bij naderen van een rotonde naar links voorsorteert, zou ik het zeker wel doen. Vlak vóór en op een rotonde mag je namelijk -anders dan gebruikelijk- anders dan links (dus rechts) inhalen / ingehaald worden.
Hoe dan ook: "duidelijkheid boven alles" en "geef je verstand voorrang"

Zie ook:
http://www.autorij-instructie.nl/?p=23
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon gemakzucht, maar het is wel irritant! Ook bij links- of rechtsafslaan gebeurd het vaak niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat valt mij ook heel erg op , dat vooral bij het verlaten van de rotonde door vele geen richting aangegeven wordt ! zeer slordig , en zorgt voor onnodig oponthoud !!!