Ik rij 100km/u rechts. Links verder een ander. In bocht houdt hij in waardoor ik hem inhaal. Fout?

Even verder splits de weg en moet ik links aanhouden. Blijkbaar met hij naar rechts. Het blijkt een agent die boos is, omdat hij waarschijnlijk van mening is dat ik rechts heb ingehaald. Kan dat zo worden gezien, als de auto op de linkerbaan vaart mindert?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
LeonardN
5 jaar geleden
Kan je een googlemaps punt geven?
TurfGraver
5 jaar geleden
100km/u in die bocht was verantwoord?
walter
5 jaar geleden
Die agent reed ook niet helemaal lekker dus.
Waarom gaat hij jou inhalen als jij 100 rijdt en hij niet harder kan/mag? Je moet bij het inhalen vlot kunnen passeren.
En waarom gaat hij inhalen terwijl hij naar rechts moet. Als die agent beter zou kunnen autorijden, was hij netjes achter jou gebleven. Jij mag niet harder gaan rijden als je wordt ingehaald, maar als hij jou inhaalt en ineens gas inhoudt, doe jij niets fout lijkt me. Was het een bocht naar links of naar rechts? In een bocht naar rechts heeft hij de buitenbocht en is het logisch dat, wanneer je beiden even hard rijdt, het lijkt alsof jij harder rijdt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De bocht waarover het gaat draait naar rechts. Hij reed al een tijdje 100km/u en ik deed dat ook. Op cruise control. In de bocht kan en mag je die snelheid ook rijden. Hij haalt vermoedelijk echter zijn voet van het gaspedaal en daardoor, mede doordat ik de binnenbocht had, ga je er rap voorbij. Hij was hier blijkbaar echter niet van gediend en waar ik bang voor ben is dat deze agent, op dat moment nog opererend als burger, zijn macht misbruikt en daarvoor een bon uitschrijft. Ik zou dit een vorm van belangenverstrengeling vinden, maar dat is alleen "te testen" als er daadwerkelijk een bekeuring komt en ik dit voor de rechter zou brengen.
tinus1969
5 jaar geleden
@David Chang; op het moment dat je ziet dat de auto links afremt, moet jij ook remmen. Dit is precies het nadeel van cruise-control; je reageert zelf te laat. Terwijl bv artikel 19 RVV eist dat je kijkt en tijd hebt om te reageren. Verder zou ik me geen zorgen maken; je bent niet staande gehouden en hebt geen bon ontvangen. Rijgedrag van andere auto verdient ook bepaald geen schoonheidsprijs. Mara lt voortaan beter op; want de volgende keer remt iemand omdat er iets op de weg ligt waarvoor jij te laat remt omdat je op cruise control rijdt.

Antwoorden (2)

Als ik het gelinkte artikel goed interpreteer, mag je nooit rechts inhalen, ook niet wanneer iemand anders onnodig links rijdt.

1. Inhalen geschiedt links.
2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
3. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
4. Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
5. Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
5 jaar geleden
Rechts inhalen mag niet. Bovendien overtrad je waarschijnlijk ook art 19 RVV 'De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.'
Je reed te hard voor de specifieke situatie, en je hebt niet voldoende diep gekeken en geanticipeerd.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Twee rijstroken. Rechter rijstrook 100 km/u. Linker rijstrook 110 km/u.
De linker rijstrook stagneert waardoor de snelheid naar 80 km/u zakt.
Zijn die op de rechter rijstrook dan ineens rechts aan het inhalen?
Min.
tinus1969
5 jaar geleden
@Reddie, ja dan ben je rechts aan het inhalen en dat mag niet. Je moet dus afremmen. @KeesWim; als je plotseling rechts inhaalt, dan heb je onvoldoende vooruitgekeken/geanticipeerd. Je mag je niet laten verrassen. Als je niet kunt anticiperen, rijd je te hard (of je kunt gewoon niet goed autorijden).
Reddie
5 jaar geleden
@tinus1969, ik geloof dat je niet begrijpt wat ik bedoel.
Twee rijstroken, ALLEBEI VOL.
Rechter rijstrook 100 km/u. Linker rijstrook 110 km/u.
De linker rijstrook stagneert waardoor de snelheid naar 80 km/u zakt.
Moet de hele file op de rechter rijstrook dan ineens OP DE REM GAAN STAAN?
tinus1969
5 jaar geleden
@Reddie, als de linkerrijstrook vertraagt, moet de rechterbaan het gas loslaten. Niet onbeheerst op de rem maar beheerst vaart verminderen.