Kan je op de meeste auto's een trekhaak ( laten ) monteren van kogeldruk 75 kg die dan een fietsendrager met 2 elektr. fietsen kan vervoeren?

Elektrische fietsen vervoeren

6 jaar geleden
in: Auto's
3.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Op de meeste auto's wel. Niet alle.
Kleine auto's mogen vaak een niet te hoge kogeldruk hebben (50kg).

Antwoorden (2)

nee,dit is afhankelijk van de bouw van je auto,en is terug te vinden in de technische gegevens van het voertuig.Of simpel eveen de dealer bellen.
veel succes groet Harrie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag is hier erg ruim gesteld, en daarom niet met “ja” of “nee” te beantwoorden.
“Meeste auto’s” is een voor dit onderwerp te ruim begrip.

De ANWB scheert dan ook niet alle auto’s over een kam, en maakt een onderscheid tussen middenklasse-auto’s en auto’s die kleiner zijn:

“De meeste middenklasse-auto’s hebben een maximum kogeldruk van 75 kg. Vervoer van twee elektrische fietsen is dan geen probleem. Maar kleinere auto’s zitten vaak op 30 tot 50 kg en dat is voor twee elektrische fietsen op de trekhaak ontoereikend, ook als de eventueel demontabele accu van de fiets ín de auto wordt meegenomen.”

Het criterium is hier dus de (door de fabriek vastgelegde) maximum toegelaten kogeldruk van de betreffende auto.

Voor de goede orde met de hele context erbij:

“Allereerst moet het laadvermogen van de fietsendrager toereikend zijn. Dat verschilt per merk en type drager en staat in de handleiding of op een sticker op de drager vermeld.

Of u de fietsen met úw auto mag vervoeren hangt verder af van de maximale kogeldruk van de auto. Dat is de maximale verticale last op de kogel van de trekhaak. Sinds de opmars van elektrische fietsen is dat begrip een veelbesproken onderwerp. De kogeldruk wordt opgegeven door de fabrikant van de auto en mag niet worden overschreden.

De meeste middenklasse-auto’s hebben een maximum kogeldruk van 75 kg. Vervoer van twee elektrische fietsen is dan geen probleem. Maar kleinere auto’s zitten vaak op 30 tot 50 kg en dat is voor twee elektrische fietsen op de trekhaak ontoereikend, ook als de eventueel demontabele accu van de fiets ín de auto wordt meegenomen. Wij raden het af om over het maximum heen te gaan. Naast de kans op een bekeuring zal de fabrikant zijn redenen hebben de kogeldruk te beperken. Bovendien kunnen verzekeringsmaatschappijen in het geval van ongelukken eventuele schade op jou verhalen. Let daar bij de aankoop van een andere auto dus op. Een alternatief is om fietsen met een aanhangwagentje te vervoeren.”
Bordensteker