Ik ben op zoek naar winterbanden voor mijn Peugeot 106 maar ik kan de goede maat niet vinden (175-60-13), welke alternatieve afmetingen kan ik nemen?

Auto

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Op het forum uit de link wordt dit onderwerp uitgebreid besproken, en er staat zelfs een omrekentabel bij./
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je kunt 175-65-13 nemen

Let wel op dat de omtrek van je banden hier door iets groter zal zijn en je KM teller minder nauwkeurig.

Op het site Profile Tyre Center kan je op basis van jouw kentekenplaat zien welke banden geschikt zijn.
Als je je maat heb gekozen wel even shoppen, Profile is niet altijd de goedkoopste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou 155 70 13 ook een goede optie zijn, deze zijn namelijk goedkoper
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee.
De maat 175-65-13 is als volgt opgebouwd
175 is de breedte in cm. Hier kan je niets aan veranderen behalve andere velgen nemen 65 is de wand hoogte in procenten van de breedte. Dus 65% van 175. Dit mag tot op zekere hoogte afwijken 13 is het diameter in inch. Ook hier kan je niet aan veranderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou eventueel op marktplaats of op de sloop kunnen kijken voor stalen wielen. Maar je moet dan wel opletten dat die wielen goed gericht zijn. Als dit niet zo is zullen je banden veel sneller slijten
165/70R13 is de kleinste standaard maat voor deze auto, het advies is om hier voor te kiezen. 175/60R13 is iets te klein(afrolomtrek) voor deze auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De auto staat nu op 175/60R13 banden en dat rijd prima. Mijn vraag is eigenlijk of ik ook naar 155/70R13 kan omdat deze banden goedkoper zijn. Wat zijn precies de voor en naderen van 175/70R13 en 155/70R13 ten opzichte van 175/60R13 wat ik nu heb. Als ik de de site van Profile Tyrecenter mijn kenteken invoer adviseert de site ook 155/70R13
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft hier geen informatie over bouwjaar en uitvoering. De kleinste bandenmaat die wij kunnen vinden is voor een 106 1.0 1998 145/70R13 De verschillen zitten in afrolomtrek en contactvlak op de weg.