Ik moet vrijdag op voor mijn rijbewijs, heeft iemand nog gouden tips?

Behalve;
Net doen alsof het een rijles is.
Banaan eten van te voren.
Stress-pilletjes te kopen.
Gewoon je best doen.
Niet overdreven te kijken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
7.1K

Het beste antwoord

helaas kun je niet veel meer doen dan je best...
ik kan het weten geef namelijk zelf rijles. probeer tijdens het rijden je zelf te controleren op evt foutjes, heb je die ontdekt ga daar dan niet over terug denken maar probeer ze in de rest van je examen te voorkomen.
ga je terug denken zul je zien dat je verderop in je examen alleen maar grotere fouten zult maken...

veel succes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja bedankt, heb ook gelezen dat bananen eten van te voren je concentratievermogen voordelig beinvloed.

Andere antwoorden (15)

Ga het gesprek aan met de examinator, dan ben je meer met het gesprek bezig, dat rijden zit er wel in als het goed is. Dit werkte bij mij heel goed...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon jezelf blijven.
Het is niet erg als je zenuwachtig bent, dat is iedereen en dat weet de examinator zelf ook wel.

Probeer tijdens het rijden gewoon een gezellig gesprekje met hem aan te knopen, dat zorgt ervoor dat jouw zenuwen verminderen en misschien begint hij je dan wel zo zeker te vinden dat als je op het randje zit het dubbeltje net jouw kant op slaat.

Succes in ieder geval met het examen. Laat je ons nog weten of je het gehaald hebt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja natuurlijk, maar mijn instructeur zit er ook bij.. die gaat meestal het gesprek aan met de examinator dus kan ik denk ik niks zeggen hehe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoezo? Gewoon van te voren met je instructeur overleggen dat jij ook graag een praatje maakt met hem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm.. Ja goed idee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De instructuur zit op de achterbank, je examinator naast jou. Het is heel normaal om met je examinator te babbelen, en het geeft een goede indruk als hij kan zien dat je zeker genoeg bent om te praten en te rijden tegelijkertijd! Natuurlijk mag/moet je wel gerust het gesprek laten stokken als je een lastige situatie tegenkomt. Je wilt de indruk geven dat je zeker bent in de auto, niet dat je je laat afleiden door het gesprek en daardoor minder goed rijdt... Net zoals wanneer je al jaren rijdt, is het dus normaal om bij plotselinge situaties gewoon te stoppen met praten, of als je een onoverzichtelijke situatie ziet aankomen te zeggen 'moment, ik moet even extra goed opletten'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hmm, zou ik daarom in 1x geslaagd zijn? ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In 1x? Wauw, dan behoor je tot een minderheid van circa 41% :)
Zie:
http://www.goeievraag.nl/vraag/ongeveer-percentage-mensen-1x-slagen.6665
Een lekker muziekje opzetten (wel van te voren vragen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben de eerste keer gezakt, omdat ik was vergeten te kijken naar rechts te kijken bij het wegrijden...

Let wel: Het ging om een blinde muur van het Goffertstadion in Nijmegen...

Mijn advies zou zijn dat je vooral niet bang moet zijn dat je fouten maakt. Dit doet namelijk iedereen en dat ziet de examinator ook wel in. En blijf praten met die man/vrouw die je examinator is. Niet als een verzopen katje achter je stuur zitten en alleen je mond open doen als je wat gevraagd wordt. En wanneer je zelf ziet dat je een fout hebt gemaakt zeg het dan zelf dat het fout gegaan is. Hiermee geef je aan dat je inzicht in wat je fout gedaan hebt goed is...

Succes...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeg naar bed, goed uitgeslapen rijden. Probeer te ontspannen, in het begin is dit onmogelijk maar probeer niet direct in de stress te schieten als het fout gaat. Wat er ook gebeurt, zorg dat je veilig rijdt, als je dit doet en even wat meer tijd nodig hebt of iets dan is dit minder erg dan wanneer je in gaat halen als het niet kan of fieters in de weg gaat zitten of iets. doe rustig aan en dan krijg je er vanzelf een gangetje in.. Als het lukt gewoon lekker praten met de instructeur, zo niet gewoon niet doen en je kan vragen of ie zn mond wil houden als je je even wil concentreren. Als je een opdracht moet uitvoeren en je weet het even niet meer dan moet je gewoon vragen of ie de opdracht herhaald.

En neem nog even met je instructeur door welke vragen ie kan stellen. Bij mij vroeg ie opeens iets over de banden (voordat je gaat rijden) terwijl ik het daar nooit over had gehad. Wist gelukkig wel het antwoord maar het kan wel handig zijn, net als waar alle lampjes voor dienen in je auto en al die onzin..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk om je heen, zie hoeveel idioten ook een rijbewijs hebben, dan moet het jou toch zeker ook lukken.
Heeft mij door al mijn examens heen geholpen, nooit een herkansing hoeven doen :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik neem aan dat je pas opgaat als je er zelf ook vertrouwen in hebt dat je vaardig genoeg bent om zelfstandig en veilig aan het verkeer deel te nemen.
Houd dat in je achterhoofd, dat is het enige wat ze willen zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een fout maakt, niet meer over na denken, dit zorgt alleen maar voor meer gespannenheid. Belangrijk dat je dus alles wat is gebeurt achter je laat.

Als het binnen de mogelijkheden valt: Neem een half uur tot een uur rijles voor het examen, zo rij je de ergste spanning al van je af, heeft voor mij in ieder geval geholpen.

En ik zou geen stresspilletjes kopen, je moet ervoor zorgen dat je fit bent, dus optijd naar bed (desnoods 2 uur eerder dan normaal) Stresspillen zorgen dat je concentratie achteruit gaat, denk dat dat niet het gewenste effect is. En als je ze neemt, neem er dan morgen ook alvast een, kijken wat het effect is op jou.

Vraag of je instructeur/instructrice meerijdt, dit helpt je misschien ontspannen.

En misschien wel de belangrijkste, luister niet naar tips en fabels van anderen. Doe waar je zelf in gelooft: Je kunt het. Een instructeur zal een leerling niet op laten gaan als deze er niet klaar voor is.

Succes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neem valeriaan, je komt natuurlijk tot rust.
Zelf heb ik deze gebruikt tijdens mijn examens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijdens mijn examen heb ik de spiegeltjes een heel klein beetje "verkeerd" gezet zodat ik iets meer moeite moest doen om er goed in te kijken. Goed spiegelen is voor de meeste examinators heel erg belangrijk.

succes vrijdag
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, als de examinator door heeft dat je dat doet (en als hij goed is in zijn vak, heeft hij dat door!), kost dat gewoon punten. De stoel, spiegels en eventueel het stuur in de juiste positie zetten (of bij start examen al hebben) voordat je wegrijdt is onderdeel van veilig rijden, en telt dus gewoon mee. Als jij de hele tijd je nek zit te verdraaien om in je spiegel te kunnen kijken, creëer je een onveilige situatie waarin je minder goed kan reageren op je omgeving. Daar kun je op zakken!
Ha, die Mikeyboy;

Als ervaringsdeskundige weet ik dat nervositeit veel bepalender is voor je kans van slagen dan rijkunst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Let op je ademhaling. Klinkt vreemd, maar door je ademhaling gecontroleerd rustig en laag (in de buik) te houden, zul je merken dat jouw zenuwen minder worden. Het kost maar een paar seconden, als je net in je auto zit en toch bezig bent de spiegels goed te zetten.
En juist zenuwen leveren inderdaad de grootste problemen op bij zo'n rijexamen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet te vroeg uit stappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
borrelnootjes maakt niet uit wel of niet.
maar sex zeker, werkt erg ontspannend, dus voor je examen maar ook na natuurlijk stel dat er ergens nog een stukje stress zit, meteen wegwerken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vermoed dat sex met de examinator juist een positief effect heeft op de slaagkans
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat betreft de seks is het afhankelijk van je kwaliteiten. Borrelnootjes of bier kunnen uiteraard altijd als omkoop som aan worden geboden.
als je een meisje bent..kort rokje aan, als je een jongen bent...good luck ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou dat is simpel, kijk eens uit het raam en bekijk al die mensen die nu autorijden.

Zie de ouwe lul met zijn hoedje op in de auto 76.2 km/h buiten de kom rijden, de ranzige glazenwasser in de Amerikaanse bak met houten ladders op het dak, de nonchalante pakketdienst, de invalide met handgas, de asociale taxi, de stilstaande forens, de gelikte manager, de boodschappen inladende huisvrouw... en realiseer je dat jij het ook kunt.