Is het normaal het dat mijn auto schokt wanneer de airco aanstaat?

Wanneer ik de airco aanzet dan voel je de auto lichtjes inhouden.
Tot 50 km/u is dit merkbaar daarna niet meer.
Volgens de garage kan dit zijn omdat het een kleine motor is (1.0 met 69 pk) en de airco vergt nogal wat vermogen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
9.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Klopt. Airco kost vermogen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien moet je ook nog even vermelden of je nog woefer,waffers, of andere dingen in je auto aan staat.
Ik denk dat het puur met te veel stroom verbruik op dat moment.
Bordensteker
5 jaar geleden
Het voelbaar inhouden komt door de plotseing zwaardere mechanische belasting en niet of nauwelijks aan een toename van de elektrische belasting; het is ook niet zo dat je auto met een schokje langzamer gaat rijden als je je lichten of de achterruitverwarming aanzet. Bovendien zit er elektrisch gezien de accu nog als buffer tussen.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Heb ik ook en ik heb een 1.8 motor. Buiten de auto hoor je het wanneer de airco aan slaat.

Antwoorden (1)

Het merkbaar inhouden bij het inschakelen van de airco is normaal.

De compressor van een airco wordt middels een inschakelbare koppeling rechtstreeks aangedreven vanaf de motor. Dit maakt dat de motor zwaarder gaat draaien, en het aanspringen van de compressor merk je met name wanneer de motor verder weinig kracht aan het leveren is: dus wanneer de auto met vrij lage snelheid rijdt. Als de auto stilstaat met stationair draaiende motor kun je het aanspringen van de airco soms ook buiten de auto horen, maar inhouden met een schok voel je dan uiteraard niet.
Als je stevig doorrijdt, is de extra van de motor gevraagde kracht ten gevolge van het aanspringen van de airco relatief klein en dan valt het amper op.
.
In de bron staat bijna onderaan in het gedeelte over de magneetkoppeling iets meer over het aanspringen van de magneetkoppeling en de plotselinge ‘vermogensaftakking’ die daar het merkbare gevolg van is.
Toegevoegd op 03 september 2018 14:59: bron, tekst
Bordensteker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ tot nu toe gedacht dat het aan mijn rijstijl lag.