Mag ik nu wel of niet met een aanhanger van 1000kg rijden?

Rijksoverheid zegt:

Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);

een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Ik vind die eerste regel krom. Ik mag tot maximaal 750kg (aanhanger + lading) trekken. Maar regel 2 zegt. Zolang jij, je auto, je aanhanger en je lading samen onder de 3500 zit, is het goed.

Mijn auto weegt 1017kg, mag ik een aanhanger van 200kg en een lading 1750kg achter me hebben hangen??

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
3.8K
TurfGraver
5 jaar geleden
Als de auto (zie kenteken) dat mag trekken, ja.

Het beste antwoord

Zolang je lege gewicht van je auto en het laadVERMOGEN van de aanhangwagen gezamenlijk niet boven de 3.500kg komen mag je deze met een rijbewijs B besturen.

Komt het gezamenlijk gewicht boven de 3.500kg uit, dan mag je slechts een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadVERMOGEN)

Er wordt dus gesproken over "laadVERMOGEN. Of je de aanhanger daarbij hebt volgeladen doet er niet toe".

Je auto weegt 1.017kg, je aanhanger heeft een laadvermogen van 1.000kg dus volgens je rijbewijs mag je gerust de weg op.

Er is echter nóg een beperkende factor !

Ook je auto moet geschikt zijn om 1.000kg te trekken (zie kentekenbewijs). Is dat niet het geval, dan mag je alsnog niet de weg op met deze combinatie.
----------------------------
Oeps...Ik vergeet even er het gewicht van de 200kg van de aanhanger zelf bij op te tellen, maar dat verandert niet veel aan het antwoordt an sich.
Toegevoegd op 10 juli 2018 07:11: tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb even op m'n kenteken bewijs gekeken....100kg....geremd MAX... -_-"

Andere antwoorden (1)

Nee. Jij mag maximaal 750 kg. achter jouw auto hebben hangen (met alleen R-rijbewijs). Wil je meer dan 750 kg meesleuren, dan heb je ook E op je rijbewijs nodig, of een aanhanger die geremd is. In dat geval mag je meer meenemen, maar dán moet je onder die 3500 kg. blijven.
jc54