Hoe gaat het als de houder van een, kenteken, gehandicaptenparkeerplaats overlijd?

Moet je dit, als partner, melden bij de gemeente en binnen welke termijn of gaat dit automatisch omdat bij de gemeente ook bekend is dat deze persoon overleden is?

6 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (1)

Dat hangt van de gemeente af. Er zijn gemeenten die zelf een afmelding doen bij het Nationaal Parkeer Register van het RDW na overlijden van een kaarthouder en er zijn gemeenten waar de nabestaanden de kaart naar een bepaald adres van de gemeente moeten terugsturen waarna de gemeente die afmelding doet.
Advies: raadpleeg de site van de gemeente die 'm heeft uitgegeven.
In artikel 54 van het Besluit administratieve bepalingen in het wegverkeer (BABW) staat in ieder geval het onderstaande (en overtreding daarvan is strafbaar, volgens art. 59)

"Indien een gehandicaptenparkeerkaart zijn geldigheid heeft verloren, levert de gehandicapte aan wie de kaart is verstrekt of, indien deze is overleden, degene die de kaart onder zich heeft, de kaart zo spoedig mogelijk in bij het gezag dat de kaart heeft verstrekt."
Toegevoegd op 15 april 2018 15:02: tekst
Computoon