Waarom mag je met een thuisbrenger maar 80 km/u?

Toegevoegd na 7 minuten:
Maakt het uit als je 4 verbrede thuisbrengers onder je auto harder dan 80 KM/u rijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6K

Antwoorden (3)

Deze banden zijn kleiner van formaat, hebben minder contact met de weg dan de andere 3 banden (onveiliger dus) maken de auto in z'n geheel instabieler. Ze zijn ook niet berekend op hoge snelheden, daarvoor zijn ze te klein. En er zijn nog een heleboel andere redenen. Daarom wordt er aangeraden er niet sneller mee te rijden dan 80 per uur. Het heet ook thuiskomer zodat jij enkel van de plaats van waar je platte band had naar huis of naar de garage kon rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De band kan wel hogere snelheden aan, maar omdat je met twee verschillende maten banden op één as zit, wordt de auto instabiel en vertoont daardoor een ander weggedrag.
jc54
12 jaar geleden
Sowieso mag je met 4 thuisbrengers niet rijden. Je hebt het over verbrede thuisbrengers, bedoel je dan niet gewoon een reservewiel?
Met een gewoon reservewiel mag je namelijk wel harder dan 80 km/u