Maakt het verschil als je een auto start in de vrij met koppeling ingetrapt?

Maakt het verschil tov starten in de vrij zonder koppeling ingestrapt ?

of starten met koppeling ingetrapt en in een versnelling?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
28.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt niets uit.. Let wel op dat je drukgroep (koppelingsplaten e.d.) veel sneller slijt als je de koppeling altijd maar ingetrapt houdt. Mensen die altijd maar de koppeling gebruiken worden ook wel eens 'pedaalridders' genoemt :-)

Het beste antwoord

In alle gevallen altijd beter (tenzij je druklager versleten is).
1. het is veiliger, voor als je per abuis de versnellingsbak niet in vrij (neutraal) stand hebt staan.
2. Vooral 's winters is het veel beter, indien de versnellingsbak in de vrij stand staat en je gebruikt de koppeling niet, dan zal de startmotor niet alleen de motor maar ook de versnellingsbak mee laten draaien en vooral s' winters bij koude is de olie dan knap aan de taaie kant, waardoor dat voor de startmotor extra inspanning kost en (in de winter zeer belangrijk en nadelig) extra ACCU kracht verspeeld. In koude landen zijn veel auto's voorzien van carter verwarming. Dat geeft de mogelijkheid om de carterolie zo'n 30 minuten voor het starten op te warmen, met als gevolg minder weerstand bij het starten en het op pijl houden van de accu capaciteit.
c o n c l u s i e: gewoon koppeling intrappen bij het starten, in alle gevallen beter (druklager moet wel goed zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Qua starten niet vlgs mij. Gebruik je geen koppeling, dan loop je altijd de kans dat je per ongeluk wegschiet bij het starten, als je in een versnelling staat. Dus beter altijd koppeling indrukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! De startmotor hoeft in dat geval alleen de motor aan te drijven. De versnellingsbak staat ontkoppeld en draait dus (even) niet mee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet niet uitmaken. Het sluit wel uit dat je de vergissing maakt door te denken dat je auto in zijn "vrij" staat.

Niet zo heel lang geleden is een vrouw uit de straat hier ook bij de overbuurman tegen de muur gereden. Alleen had zij een automaat :S Paar weken eerder kreeg iemand een rijles net om de hoek en reed bijna met een auto (Golf) bij de buurman binnen (buurman van de eigenaar van de auto). Dat was wel een handgeschakelde auto en het gerucht gaat dat de auto toch niet in zijn "vrij" stond.

Ik heb ook net zitten zoeken en kwam erachter dat deze vraag ook op een forum is gesteld : http://forum.fok.nl/topic/1214226
Ik heb zelf een automaat ( Chevrolet Caprice '78 ) het voordeel wat ik heb is dat ik niet eens kan starten zonder hem in zijn Park-stand te zetten. Dan kan ik de sleutel namelijk niet omdraaien. Dit maakt - net zoals intrappen van de koppeling - een stuk veiliger door uit te sluiten dat de auto toch gaat rollen / wegschiet!!

Toegevoegd na 2 minuten:
ps. de "rijlesauto" had de hele voorgevel verwoest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan absoluut geen kwaad.Een vriend van mij moet zijn auto altijd starten met de koppeling ingetrapt,anders start zijn auto namelijk niet.Is een soort beveiliging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig een hyundai lantra?Mijn broer heeft namelijk deze auto,en dat is de enige auto waarbij ik dit ooit heb gezien.
Tijdens het nemen van autorijlessen is het een vast onderdeel om te starten met ingetrapt koppelingspedaal.
Dit om te voorkomen dat de versnellingsbak meedraait
(handgeschakeld) en de auto naar voor of naar achter
rijdt omdat hij on bedoelt in een versnelling kan staan.

Dit kan ook het geval zijn als een auto door meerderen
gebruikt wordt. Als een volwassene de auto verlaat om even iets te kopen oid terwijl er nog inzittenden
aanwezig zijn, (groot of klein) heeft men er geen weet van
of men aan de bedienings organen heeft gezeten.

Resume: Voor het starten de versnellingspook in zijn ,,vrij,,
zetten, en voor het starten het koppelingspedaal in-
getrapt houden. (handgeschakelde versnellingsbak)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt beter voor gewoonte houden om tijdens het starten van de motor de koppeling ingetrapt te houden. De startmotor en dus ook de accu worden minder belast omdat nu alleen de motor rondgedraaid moet worden, en anders ook de hoofdas van de versnellingsbak.
Bovendien is het veiliger, omdat de auto nu niet vooruit kan schieten als je per ongeluk eens vergeet te kijken of hij in zijn vrij staat voordat je start.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik parkeer altijd in de eerste versnelling, dus dan moet je wel de koppeling intrappen...