Is LPG minder vervuilend dan benzine of diesel?

En in hoeverre vervuilt LPG?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (1)

LPG is een vrij zuiver mengsel van propaan en butaan. Op de raffinaderij zijn de zwavelverbindingen die in 'ruwe'propaan en butaan zitten goed te verwijderen, zodat LPG zo goed als geheel bestaat uit koolstof en waterstof.
Het verwijderen van zwavel uit benzine en dieselolie is veel lastiger (en kostbaarder), zodat daar altijd resten zwavel in zullen zitten.
Ook zal LPG, omdat de chemische verbinding simpeler is dan bij benzine en diesel, gemakkelijker volledig verbranden. Dus als rookgas heb je zo goed als zuivere kooldioxide en waterdamp. En dat zijn niet-vervuilende stoffen.
Bij 'zwaardere' brandstoffen krijg je meer koolmonoxide, en ook altijd wel een beetje roet.
Dat valt bij 'zuivere' benzine overigens wel mee, maar die is erg duur. Aan de pomp is benzine een mengsel van verschllende koolwaterstoffen, zo samengesteld dat het qua eigenschappen in de buurt komt van 'zuivere' benzine, octaan.