De nylonzak komt naar buiten met een snelheid van 150 tot 200 kilometer per uur.
Binnen 0,03 seconden is de zak volledig opgeblazen en na 0,2 seconden is hij weer leeg. Ter vergelijking: één keer met de ogen knipperen duurt 0,1 seconde.

Toegevoegd na 36 minuten:
Het airbagsysteem van een auto is opgebouwd uit diverse componenten. Het regelapparaat is een computer die verbonden is met sensoren en actuators. Om bescherming van de inzittende te waarborgen, wordt er tijdens de rit continu gemeten en gerekend. Het resultaat van de berekeningen bepaalt of het om een ongeval gaat of dat er bijvoorbeeld over een stoepje wordt gereden. De grenswaarde is vastgelegd in het regelapparaat en is bepalend voor de activering van de airbag. Deze grenswaarde ligt doorgaans bij ongevallen die ten minste zorgen voor een vertraging van 23 km/uur bij een barrièrebotsing.
SimonV
6 jaar geleden
Het gebeurt razendsnel! De boordcomputer beslist in 0,015 sec. of de airbag moet ontplooien. Vervolgens knalt de zak met 150-200 km/u open, die is in slechts 0,033 sec. vol. De bestuuder knalt vervolgens in 0,08 sec. met zijn lichaam op de airbag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Het gebeurt razendsnel! De boordcomputer beslist in 0,015 sec. of de airbag moet ontplooien" Laat die boordcomputer maar weg, want die beslist helemaal niks in die tijdspanne.
Het is een transceiver chip van NXP in een SRS controle module die de sensoren uitleest, en vervolgens de airbag ontplooit wanneer noodzakelijk.