Als iemand invoegt op de snelweg moet ik dan perse naar de tweede rijstrook om ruimte te maken?

Ik heb vroeger op les geleerd dat dat niet hoeft. Ik leerde als je niet kunt invoegen rij je door op de vluchtstrook tot je wel in kunt voegen.

Mijn vriendin leerde juist dat ze uit moet wijken naar de tweede rijstrook om ruimte te maken voor de invoeger. Hoe kan dit zo verschillend zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
5.9K
Inekez1
6 jaar geleden
Als je autorijles hebt gehad in een relatief rustige regio, dan heb je waarschijnlijk geleerd om netjes ruimte te maken voor de invoeger. Dat bevordert de doorstroming en is daarom beter voor de veiligheid en voor het milieu. Maar alleen als het kan! En dat is alleen als het niet te druk is op de weg. Iedereen die in de Randstad rijles heeft gehad zal waarschijnlijk geleerd hebben om gewoon op de eigen rijbaan te blijven.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik heb in de randstad les gekregen, daar leerden we dat je mag uitwijken, maar dat je dan wel goed op moet letten, en dat het zeker geen verplichting is. Ook hier is het wel eens rustig op de weg dus ik doe het ook weleens als het mooi uitkomt.
Ritsuka
6 jaar geleden
Het mag, als dit veilig kan.
tinus1969
6 jaar geleden
Dat de invoeger voorrang moet geven, is vrome theorie. In de praktijk is het niet erg wenselijk als de invoeger doorrijdt over de vluchtstrook -als er al een vluchtstrook is.
Ruimte geven aan de invoeger is dus wensleijk, bij voorkeur door je snelheid aan te passen, eventueel door een baan op te schuiven. @Inkekz1, juist op zeer drukke wegen (zoals in de Randstad) is invoegen moeilijk en is het voor iedereen beter als de invoeger ook ruimte krijgt. Omgekeerd; op rustige wegen is die ruimte er sowieso wel.
SentWierda
6 jaar geleden
De enige logische verklaring voor wat de vriendin zegt: zij heeft in Duitsland rijles gehad.
Bordensteker
6 jaar geleden
Zie ook de uitvoerige behandeling van deze verwante vraag: http://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/621328/rijdend-doorgaande-snelweg-linker-weghelft .

Antwoorden (2)

"Als iemand invoegt op de snelweg moet ik dan perse naar de tweede rijstrook om ruimte te maken?"

Nee dat moet zeker niet. Je vriendin heeft het waarschijnlijk verkeerd begrepen. Als het zo uitkomt, mag het wel, maar eigenlijk rij je zo rechts mogelijk. Degene die invoegt moet zich aanpassen (inhouden, of even wat gas bijgeven), om in te kunnen voegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen
"""
Misverstand 1: ‘Ik heb voorrang!’
Nee! Invoegen is een bijzondere verrichting. Dat betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de doorgaande rijbaan. Toch vinden we het heel normaal dat auto’s even inhouden of een strook opschuiven om ruimte te maken voor de invoeger. Dit is een gunst, geen plicht! Is de invoegstrook ook een uitvoegstrook (een ‘weefvak’), dan moeten invoegende en uitvoegende auto's weggebruikers die op dezelfde rijbaan blijven voor laten gaan. Blijft iemand dus op het weefvlak rijden en wisselt hij niet van rijstrook? Dan heeft hij voorrang op iemand die wel van rijstrook wisselt en dus een bijzondere verrichting doet.
"""
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Vergeet Misverstand 5: ‘Ach, we hebben de vluchtstrook nog’ niet. :)
Waarom je vriendin dat zo geleerd heeft weet ik niet, maar het is onjuist. Invoegen is een bijzondere verrichting en dat betekent dat de invoeger voorrang moet verlenen aan bestuurders op de doorgaande rijbaan. Ruimte geven aan een invoeger is hoffelijk, maar geen plicht, en iets dat je alleen moet doen als je zeker weet dat het veilig is (dus tijd genoeg om te kijken).

Toegevoegd na 2 minuten:
Naar links gaan om een invoeger ruimte te geven is overigens niet verboden of strafbaar, tenzij je dat op een zodanige manier doet dat je het overige verkeer in gevaar brengt. Bijvoorbeeld door zonder goed te kijken naar links gaan, waardoor verkeer op de linkerbaan op de rem moet. Uiteraard mag je ook niet naar links over een doorgetrokken streep.