uitlaatgas systeem lampje skoda fabia 2012 1.2 tdi greenline brand wat kan dit zijn?

Hallo,
Ik heb een probleem met mijn skoda fabia greenline 1.2 tdi uit 2012.

Sinds vanmiddag na een kort stukje rijden (5km op een koude motor) ging ineens een oranje controle lampje op mijn dashboard branden.
Naar het symbool in het instructieboekje opgezocht te hebben bleek dit het uitlaatgas controle systeem lampje te zijn.
Inhoudelijk stond hier verder niks over beschreven behalve dat een afspraak bij de garage gewenst is .
De auto loopt verder gewoon goed ,start gewoon en heeft geen vermogens verlies.
Heb vanavond i.v.m kerstplannigen en afspraken nog even +/-20km op de weg gereden waaronder 15km snelweg
Om te testen op eventuele afwijkingen , maar ik merk niks aan de auto .
Behalve dat het lampje brand.
Het punt is i.v.m de feestdagen is er geen garage open.
En heb ik wel mijn kerst afsparken.
Heeft iemand hier misschien een idee?
Alvast dank.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
14.4K

Antwoorden (1)

Zo’n lampje kan van alles zijn. Immers, de meeste kleine storingen kunnen een invloed hebben op het goed zuinig en niet luchtvervuilend werken van de motor.
Een garage kan inderdaad het geheugen met storingmeldingen uitlezen. Vaak blijkt er dan weinig aan de hand te zijn, en kan de garage de storingmeldende lamp ‘uitdrukken’ door het foutengeheugen te wissen (wat niet altijd slim hoeft te zijn).
Zolang het lampje niet gaat knipperen kun je het gerust blijven aanzien tot na de kerstdagen. En ook tot in het nieuwe jaar.

Vroeger reed je met je auto gewoon totdat de motor door een fout echt merkbaar slecht liep, of niet meer startte. Met de moderne bewaking van de perfecte motorloop (i.v.m. de wettelijk vereiste zorg dat een auto niet zomaar ineens meer gaat vervuilen) worden eigenaars geconfronteerd met relatief vaak verontrustend oplichtende storingslampjes zonder te kunnen zien of iets meteen ernstig is. En soms kan de monteur het met de computeruitlezing aangesloten ook niet vinden.

Maak u nog geen zorgen. Als uw kerstafspraken niet helemaal in het land van de rendieren liggen, zal het zo’n vaart echt niet lopen.
Een knipperend motorlichtje kan wel op echt naderende problemen wijzen.
Soms gaat een storinglampje bij veranderende omstandigheden ook vanzelf uit, en soms gaat het dan na een tijdje ook weer eens aan.

Al zoekend vond ik op het internet een specifieke mogelijkheid, namelijk dat het aan een bepaalde EGR klep zou kunnen liggen. Inderdaad iets dat met het voorkomen van luchtvervuiling te maken heeft.
https://www.problemcar.nl/nl/particulier/skoda/218563-controlelampje-uitla.html
Tja, dan komen we wellicht op het fijne vlak van hoe het VW concern met zijn klanten pleegt om te gaan ... da’s dan weer een ander soort surprise wellicht.

Meer van dat fraais: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=43&t=126635

Zoals het boekje zegt: het kán van alles zijn, en een bezoek aan de garage is op zich wel gewenst, maar u hoeft er nu deze dagen niet de auto voor te laten staan.

Prettige Feestdagen en veel rijplezier in 2018.
Of, als het u blieft: Vettige Feestdagen maar schoon reinrijplezier in 2018.
Bordensteker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben bang "jecopz" dat het om het bekende euvel gaat wat je in bovenstaande links kan lezen. Ik heb dezelfde auto, toen de teller op 24000 km stond (na 3 jaar), ging dat lampje branden. Naar de dealer gegaan en toen kreeg ik te horen dat 99 % kans is dat de foutmelding te wijten is aan de zogenaamde EGR-klep (die roet terug toelaat in de motor om emissienormen te halen). Kosten 1000 euro. Kwaad geworden en met veel moeite kreeg ik een coulanceregeling van 350 euro voor elkaar. Maar zelf dus toch nog 650 euro moeten betalen. Kan er nog steeds pissig om worden.