waar moet ik rekening mee houden bij de aanschaf van een fietsendrager?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Trekhaak:
Heb je een vaste of afneembare trekhaak aan de auto? Wordt de fietsendrager op de trekhaak gemonteerd of moet er een extra steun op de auto worden gezet. Is die steun dan ook makkelijk afneembaar of kan die altijd blijven zitten?

Montage:
Hoe makkelijk en snel is de drager op de auto te zetten en er af te halen? Lukt dat in je eentje of heb je er altijd extra handjes bij nodig? Verwacht je de drager zeer regelmatig te gebruiken, dan is dat minder belangrijk en kun je 'm op de auto laten zitten. Staat je auto op straat geparkeerd, dan is het niet handig als een ander de drager er te gemakkelijk af kan halen. Ga je regelmatig met de fietsen naar het bos en staat je auto geparkeerd op een plek zonder toezicht, dan is het handig als de drager er makkelijk af kan èn in de kofferbak van je auto past.

Maat en gewicht:
Hoe groot en zwaar is de drager? Waar moet je 'm opbergen? Heb je weinig bergruimte, dan is een lichte drager handig omdat je die makkelijk aan de muur kunt ophangen of op zolder kunt leggen.

Gewicht en aantal fietsen:
Moeten er 2 of meer fietsen op passen? Kinderfietsen, racefietsen, mountainbikes, e-bikes? Niet elk type fiets past even goed op elke drager. Veel dragers hebben een maximum draaglast. Houd rekening met gewicht van de fietsen + eventuele accu's. Overigens kan ook de trekhaak van je auto een maximum draaglast hebben. Vooral bij kleine lichte auto's is het vaak niet mogelijk een grote drager met 2 zware e-bikes te vervoeren.

Montagesysteem van de fietsen:
Let op de breedte van de gootjes voor de banden. En op de totale breedte van de drager. Soms is dit verstelbaar, soms is er 1 lange goot voor de weilen, wat handig is als je zowel kinderfietsen als grote fietsen moet vervoeren. Je hoeft dan niet telkens de wielsteunen te verzetten.
Kijk ook of de fietsen met bandjes of met klemmen vastgezet moeten/kunnen worden. Klemmen zijn steviger, maar past niet op elk type fiets. Ook hier geldt dat het handig werkt als je altijd dezelfde fiets vervoerd, maar onhandig als je verschillende fietsen hebt.

Hoogte:
Niet elke drager zit even hoog achter de auto. Heb je zware fietsen of ben je niet zo groot of sterk, kies dan een drager die lager bij de grond zit. Moet je over hoge verkeersdrempels of zandpaden in het bos, kies dan een hogere drager. Heb je parkeersensoren in de bumper, kies dan een drager die daar boven komt, of schakel de sensoren uit als de drager op de auto zit.

Budget:
Bepaal je budget. Kijk ook eens naar 2e hands.
Inekez1
6 jaar geleden
Naarmate je meer eisen stelt aan een fietsendrager zal die duurder worden.
Een aantal overwegingen waar je bij stil moet staan:
- Makkelijk en snel op de trekhaak te bevestigen
- Op een hybride auto heb je een speciale trekhaak (met een gelast stipje op de knop). Moet je bij je autodealer vragen naar een aangepaste drager met de juiste koppeling.
- Wil ik de fietsendrager op slot kunnen doen?
- Wil ik de fietsklemmen op slot kunnen doen?
- Wil ik de drager kunnen opvouwen als ik hem van de haak haal om hem in de auto te leggen?
- Moet ik zware e-bikes op de drager vervoeren? Kies dan eventueel een liftende drager die omhoog gaat op de accu.

https://www.kieskeurig.nl/fietsendrager?min=&max=&min_default=5&max_default=910&f59480%5B%5D=98402&sort=pop&view=thumbnails&pcode=&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=Fietsdrager%20Generiek&utm_term=fietsdragers%20op%20trekhaak&utm_content=Fietsdrager%20-%20Trekhaak&gclid=CNHx-r-yrdcCFUZvGwodLjwH_g&gclsrc=ds