is het waar dat als je meest korte ritten maakt je auto meer onderhoud nodig heeft bij gebruik van E10 benzine ipv Euro95?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat je auto met E10 meer benzine verbruikt is bekend, maar dat hij meer onderhoud nodig zou hebben heb ik nog niet eerder gehoord. Wel is het zo dat als je alleen korte ritten maakt, je motor elke keer onvoldoende opwarmt en daardoor mogelijk meer slijtage veertoont.

Antwoorden (1)

Nee, voor de meeste auto's maakt het qua onderhoud niet uit of je E10 of Euro95 tankt. Er zijn nog wel (vooral oudere) benzine auto's die niet goed tegen E10 kunnen. Maar daarvoor geldt: hoe meer je rijdt, hoe meer benzine er door je systeem gaat en hoe meer 'schade' (met name slijtage aan rubber, kunststof of aluminium) er ontstaat.

Voor alle auto's geldt: met korte ritten heeft je auto meer onderhoud nodig. Voor elke auto, ongeacht de brandstof, is het beter om in één keer 100 km te rijden dan 10 aparte ritten van 10 km te maken.
Inekez1