Hoe werkt de lucht massa meter van mijn auto, en wat doet de motor/injectie met deze informatie?

bv, hoe zou de motor reageren als er een turbo ofzo op zit, waardoor er meer lucht langs de LMM loopt, en moet je deze turbo dan voor of na de LMM plaatsen?

hetzelfde geld voor een open lucht filter, waardoor de motor makkelijker lucht krijgt.. hoe reageert deze daar op?

Toegevoegd na 1 minuut:
het is trouwens een mazda 626 GE.. niet dat ik er morgen een turbo ophang, maar ben gewoon nieuwsgierig.

Toegevoegd na 1 uur:
buiten tradities, wat is de rede dat de LMM voor de turbo komt? reageert deze slecht op positieve druk, of meet deze juist dankzij de negatieve druk (ik had al ergens gelezen dat de diameter van de LMM behuizing niet veranderd mocht worden, aangezien hij het dan niet meer correct meet)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Het beste antwoord

wel als je een trubo wil steken moet je deze zowiezo na je LMM steken aangezien hij op de motor bevestigd moet worden aan je uitlaatspruitstuk en je inlaat. Met een open luchtfilter zit het anders deze moet ervoor gezet worden. Normaal gezien zou je LMM op beide normaal reageren er komt gewoon meer lucht binnen dat is alles. Verder zal er ook meer brandstof ingespoten worden aangezien je meer lucht binnentrekt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
buiten tradities om, wat is de rede dat de LMM voor de turbo komt? reageert deze slecht op positieve druk, of meet deze juist dankzij de negatieve druk (ik had al ergens gelezen dat de diameter van de LMM behuizing niet veranderd mocht worden, aangezien hij het dan niet meer correct meet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een luchtmassa meter wordt niet alleen bij turbo motoren gebruikt, ook bij "normale" motoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik wel maar hier doelde ik enkel op het gebruik samen met turbo ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste antwoord, want nu weet ik dat dankzij de LMM de motor zichzelf bijsteld nagenoeg ik het inlaat traject bijstel.

Andere antwoorden (1)

De luchtmassameter meet de hoeveelheid langs stromende lucht en zit altijd vóór de turbo (indien aanwezig). De informatie wordt doorgegeven aan het motormanagement, waar de hoeveelheid in te spuiten brandstof bepaald wordt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtmassameter
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
buiten tradities, wat is de rede dat de LMM voor de turbo komt? reageert deze slecht op positieve druk, of meet deze juist dankzij de negatieve druk (ik had al ergens gelezen dat de diameter van de LMM behuizing niet veranderd mocht worden, aangezien hij het dan niet meer correct meet)