Is het bouwjaar of de kilometerstand van een auto het belangrijkst?

Ik wil een gebruikte auto gaan kopen maar ik heb weinig geld. Een kleine auto, maar dan iets beter dan een boodschappenwagentje, is de bedoeling. Wat is naast een hoop andere zaken om op te letten belangrijk, het bouwjaar of de kilometerstand? Alle twee natuurlijk, maar wat prevaleert? Ik rijd 12.000 km. per jaar.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Het beste antwoord

Een auto slijt vh rijden maar nog meer vh starten en dan vooral van de koude start en nog erger het weer parkeren van een niet warm gereden motor . Dus een auto met een lage km stand zou in theorie het minst gesleten moeten zijn . Maar is de auto gebruikt voor korte stadsritten dan is er juist extra slijtage . Het minst belastend zijn dus langere stukken maar niet in bergen dat is juist ernstig belastend . ( moet er terug geschakeld worden of men doet niet :() globaal een laag km stand is de beste keus behalve bij dagelijks een blokje om . Een goede auto kan gerust meer dan 100.000 km rijden zelfs een veelvoud daarvan maar dan zou de auto zo min of mogelijk moeten afkoelen dus ene chauffeur er uit de volgende er in ( zoals bij politie of een taxi ) Toch minder km is meestal beter dan de leeftijd . Maar heeft de auto veel km en je rijdt zo weinig ?! Doe een aankoop keuring .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beide zijn inderdaad belangrijk. O.b.v. de combinatie van deze twee gegevens kan je je een beeld vormen van hoe intensief de auto die je op het oog hebt is gebruikt. Je kan inschatten of er veel korte, of juist veel lange ritten mee zijn gemaakt. Kijk ook of de auto een trekhaak heeft, en of deze veel gebruikt is. Daarnaast is, misschien nog wel veel belangrijker, de onderhoudshistorie van de auto van belang. Zeker omdat je aangeeft 12.000km per jaar te willen gaan rijden moet je na gaan wanneer jij grote kosten voor onderhoud, zoals vervangen van de distributieriem bijvoorbeeld, kan verwachten. Het kan, afhankelijk van het merk en type auto, dus voorkomen dat als twee dezelfde, en even oude auto's, maar met verschillende kilometerstanden, laten we zeggen de één 90.000km en de andere 110.00km, die met de hoogste km-stand interessanter is om te kopen omdat deze "net" een dure onderhoudsbeurt heeft gehad, en de andere daar "bijna" aan toe is. Als het prijsverschil tussen die twee auto's ongeveer net zo groot is als wat de dure onderhoudsbeurt je in de nabije toekomst zal gaan kosten, dan kan je dat beschouwen als een "uitgestelde betaling". Op het eerste oog zou je dus denken dat een auto met een lagere kilometerstand meer zou mogen kosten dan een vergelijkbare auto met een hogere kilometerstand, maar i.c.m. de onderhoudshistorie en de verwachtingen voor de toekomst, ligt dat dus wel wat genuanceerder. Ook is het aan te raden de staat van een aantal onderdelen van de auto te bekijken. Denk hierbij aan de banden, de accu, de uitlaat, de remmen (blokken en schijven) etc. Hou er vooral rekening mee dat, hoewel veel autoverkopers dit als een goed verkoopargument zien, een APK alleen maar iets zegt over de staat waarin de auto zich nú bevindt. Ook zegt een APK niets over andere zaken aan een auto die niets met veiligheid te maken hebben. Denk hierbij aan koppelingsplaten en de technische staat van de motor. Kijk onder de motorkap, zie je olielekkages? Ook een opvallend mooi schoon en glimmend blok kan verdacht zijn. Loopt de motor mooi stationair, ligt het blok mooi stil of schud het tijdens stationair draaien? Misschien klinkt het allemaal wel heel ingewikkeld nu, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Mocht er iemand in je kennissenkring zijn met "verstand van auto's", en dat hoeft echt geen monteur te zijn, is het altijd verstandig di mee te vragen als je een auto gaat bekijken.

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk lage km stand, mits de rest in goede conditie is, weinig schade of roest vorming.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
100000 of minder is een mooie stand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oja wel aan te bevelen, minimaal abs en airbags.
Wat is weinig geld? Als je voor een paar duizend € een auto wil kopen, zeg 3000, dan denk ik dat de kilometerstand belangrijker is. Een heel jong bouwjaar voor een te lage prijs, duidt naar mijn mening op een auto die niet erg betrouwbaar is. Een lage kilometerstand, duidt op een auto waarin iemand heeft gereden die niet veel kilometers maakte.
Ik zou me zowiezo eerst goed inlezen en laten informeren over het merk auto, vooral als het een oudere auto is.