Heb nu autobanden met velg van 235/60/18 kunnen op die velgen banden van 235/40/18 of 235/65/18?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Die 235/65 zou ik aanraden
Kilometerteller wijkt dan het minste af
Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kijk eens een keer op
http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm
en je kan afwijking berekenen...
let op dat je kilometerteller geen LAGERE dan de reeele snelheid aangeeft...
FLITSERGEVAAR...
Ja, de breedte (in dit geval 235) is het zelfde. Ook de velgdiameter (in dit geval 18 inch) is het zelfde. Alleen het breedte/hoogte percentage (het middelste getal ) verschilt. Zoals het eerdere antwoord al aangaf, doordat de buitendiameter van de band niet gelijk is kan je een afwijking van je snelheidsmeter krijgen. Daarnaast kan het ook uitmaken in rijgedrag. Met grote wielen (de 235/65/18) heb je minder koppel op de weg en zal je dus minder optrekken. De hele platte (235/40/18) doen dit aanzienlijk beter, maar doordat ze een lage wang hebben zullen ze minder bijdragen aan de demping van hobbels in de weg.
Mocht je perse lage banden willen hebben omdat je dat mooier vindt, dan zou ik ook voor een grotere velgdiameter gaan. Je hebt dan wel lage bandjes, maar de rijeigenschappen van de auto blijven gelijk, omdat de buitenomtrek van de band niet verandert.