mag een Amerikaans Nummerbord in NL?

mag een in nederland wonende een auto met een amerikaans nummerbord hebben?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
8.4K
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Ja, tijdelijk.

Antwoorden (2)

Als dit een auto is op Amerikaans kenteken mag je die hebben en er ook mee rondrijden, zolang je de Nederlandse belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) maar betaald. Effectief moet je dan de auto formeel importeren en in Nederland laten registreren. Bij kort gebruik (minder dan twee weken) kun je daarvoor een vrijstelling krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je een auto importeert krijgt ie een Nederlands kenteken.
Bordensteker
6 jaar geleden
Ik citeer uit de brontekst: “U mag een auto met buitenlands kenteken hebben, als u in Nederland woont. Deze auto moet u dan wel in Nederland laten registreren.” In haar streven om te bereiken dat voor voertuigen die in bepaalde gevallen voor beperkte tijd in Nederland gebruikt mogen worden óók motorrijtuigenbelasting betaald wordt, gebruikt de overheid in deze bron een formulering die de algemeen geldende basisregel lichtelijk misleidend vermeldt. Die basisregel staat in de tweede alinea van “Kamerbrief buitenlandse kentekens en MRB” van 13 september 2013:
“Nu al geldt dat iemand die de intentie heeft om langer dan vier maanden binnen een periode van zes maanden in Nederland te verblijven, verplicht is zich bij de gemeentelijke basisadministratie (GBA) in te schrijven. Inschrijving bij de GBA betekent dat een hem ter beschikking staande auto met buitenlands kenteken in Nederland moet worden geregistreerd en een Nederlands kenteken krijgt.”
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2013/09/14/kamerbrief-buitenlandse-kentekens-en-mrb/buitenlandse-kentekens-en-mrb.pdf Dit antwoord op de hier niet nader uitgewerkte vraag is daarom helaas bijna even verwarrend als de bron, want met het onopvallende zinnetje “Effectief moet je dan de auto formeel importeren en in Nederland laten registreren.” __verdwijnt het gebruik van het Amerikaanse nummerbord onmiddellijk uit beeld__!
En dát was de kern van de vraag.
Het registreren gebeurt in het kentekenregister en houdt o.a. in dat er een Nederlandse nummerplaat op de auto komt. Het antwoord is in een ongelukkig geformuleerde context gevonden en slaat hier de plank duidelijk mis, want met het importeren en registreren wordt het Amerikaanse nummerbord een ornament voor aan de muur.
Hébben op zich (zoals VS stelt) is één ding, maar ermee rijden is vers 2.
Enkele kortdurende uitzonderingen daargelaten moet een auto voor binnenlands gebruik door een ingezetene voorzien zijn van een Nederlands kenteken.

Daarmee is het antwoord op de vraag dus in de praktijk: nee, dat mag niet. Want er moet een NL kenteken op!

En dat brengt met zich mee dat de auto aan Europese keuringseisen moet voldoen. Wat voor een Amerikaans gekentekende auto wel eens een dure affaire kan worden.

“Als u een voertuig heeft gekocht in een land van buiten de EU of EVA (Europese Vrijhandels Associatie) en u wilt daarmee gaan rijden in Nederland, dan moet u eerst een Nederlands kenteken aanvragen. Daarvoor moet u het voertuig laten goedkeuren bij de RDW.

Keuren bij testcentrum Lelystad
De meeste van deze voertuigen zijn niet gebouwd volgens een Nederlandse- of Europese typegoedkeuring. De speciale apparatuur die voor de keuring nodig is, is alleen aanwezig op het RDW-testcentrum in Lelystad. Daarom moeten de testen daar plaatsvinden. Deze testen zijn duur. Voor meer informatie over de invoer van een dergelijk voertuig ga naar 'Individuele goedkeuringen (IGK)'. Wilt u meer informatie over de kosten, neemt u dan contact op met de RDW-Klantenservice. [...]

Individuele goedkeuringen - Algemene bepalingen voor keuringen en onderzoeken bij de RDW

De RDW maakt bij goedkeuring van voertuigen onderscheid tussen voertuigen met en voertuigen zonder typegoedkeuring. Voertuigen met een typegoedkeuring zijn voertuigen die in grote aantallen worden gebouwd volgens Europese voorschriften en die zonder verdere keuring kunnen worden toegelaten tot de weg. Voertuigen zonder typegoedkeuring kunnen ook worden toegelaten tot de weg, maar moeten eerst individueel worden goedgekeurd.
Hier(onder) vindt u informatie over de individuele goedkeuring van voertuigen. U krijgt hiermee te maken bij:toelatingskeuring van een niet eerder in Europa geregistreerd voertuig” [...]
https://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/default.aspx

Toelatingskeuring van een niet eerder in Europa geregistreerde auto of zelfbouwvoertuig
Als u een auto heeft gekocht in een land buiten de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandels Associatie EVA, of heeft u zelf een voertuig gebouwd en u wilt daarmee gaan rijden in Nederland, dan moet u een Nederlands kenteken aanvragen. De RDW moet het voertuig goedkeuren om te mogen rijden op de Nederlandse weg.
https://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Auto.aspx?path=Portal/IGK/Auto
Bordensteker