Waarom mag mijn fiesta 100kg trekken als Ford 600kg heeft bepaald?

Ik moest wat steentjes ophalen en dacht dat ik een aanhanger nodig had. Dus ik keek op mijn kenteken bewijs en mijn auto mag maar liefst een whopping 100kg trekken, geremd.

Volgens deze site: https://www.autoweek.nl/auto/28359/ford-fiesta-125-16v-core/#specs kan mijn auto 600kg trekken (geremd).

Ik heb ook gelezen dat dit het bij heel veel Fiestas in NL het geval is.

Waarom is dit zo?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
7.5K
Bordensteker
5 jaar geleden
Hedendaagse Fiesta’s kunnen bijvoorbeeld 1000 kg trekken, volgens deze webpagina https://www.autozine.nl/ford/fiesta/10-ecoboost-titanium/techniek .
Als je met je vraag doelt op 1000 kg i.p.v. 100 kg (en een Fiesta 1.25, uit 2003), dan zijn de titel en de vraaguitlegtekst nu nogal verwarrend. Het ‘whopping’ kon ook sarcastisch bedoeld zijn ... Sommige auto’s hebben een aanhangergewicht van 0 kg op het kenteken. Zoiets kan bijvoorbeeld te maken hebben met een panoramadak (zwakker koetswerk). En als die variant dan niet voor een trekhaak doorgerekend is, of die doorrekening is niet erkend, dan wordt er geen toegelaten gewicht opgegeven.
https://www.anwb.nl/experts/Auto/vraag/c60d5c8d-e555-4aab-89d3-ec4f3b13e310/trekhaak-i-c-m-panoramadak
https://www.focusclub.nl/index.php?threads/trekgewicht-fiesta-mk8-st-line-0kg.109459/ Een toegelaten gewicht van 100 kg, zou dat betrekking kunnen hebben op gebruik van een trekhaak om uitsluitend een fietsendrager op te bevestigen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Als je met je vraag doelt op 1000 kg i.p.v. 100 kg (en een Fiesta 1.25, uit 2003), dan zijn de titel en de vraaguitlegtekst nu nogal verwarrend" Er is helemaal niks verwarrends aan, wat voor soort fiesta ik heb, is niet eens relevant. Dit had over elke auto kunnen gaan.
Het punt is dat Ford, de maker, zegt dat mijn auto tot 600kg kan trekken terwijl op mijn kentekenbewijs slechts 100kg staat. De makers van de auto beweren dus dat ik 600kg gaan trekken, maar ik mag maar 100kg. 'whopping' is idd sarcastisch, omdat je met 100kg niet eens een lege aanhanger achter je auto mag hangen. Waarom is dit?
Bordensteker
5 jaar geleden
U schrijft: “Het punt is dat Ford, de maker, zegt dat mijn auto tot 600kg kan trekken terwijl op mijn kentekenbewijs slechts 100kg staat. De makers van de auto beweren dus dat ik 600kg gaan trekken, maar ik mag maar 100kg.”
Het punt lijkt me hier (met deze gegevens) dat het Autoweek is die 600 kg noemt. U stelt echter dat Ford dat zegt.
Waar noemt Ford zelf 600 kg? Wat staat er in het instructieboekje dat bij de auto hoort? Ik vermoed dat sommige autofabrikanten 100 kg trekgewicht noemen om allerlei haken en ogen van nationale regels in één keer uit de weg te gaan, en zo toch de weg vrij te maken voor alleen de montage van een fietsendrager. Echte aanhangers zijn zwaarder. “De constructie wel fietsenrek, geen aanhanger kom je wel meer tegen. Bij de Alto hebben ze het anders opgelost. Die mag 200 kg geremd en 100 kg ongeremd trekken. Vind maar eens zo'n aanhanger...”
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5055124,5055192#msg-5055192 .
Bordensteker
5 jaar geleden
“In het algemeen heeft een auto die geen typegoedkeuring heeft om een aanhangwagen te trekken een opgegeven maximum kogeldruk van 0 kg.[...]
Voor zowel de Toyota Aygo van het eerste type (2005-2014) als het nieuwste model is een goedgekeurde trekhaak beschikbaar van Bosal. Bij de montagehandleiding staat vermeld: ‘Alleen te gebruiken als fietsendrager. Het is niet toegestaan om deze constructie voor andere doeleinden te gebruiken.’ De opgegeven kogeldruk is 60 kg.”
https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/4d7a61d4-d789-40a0-810d-0f98cd55945e/als-het-trekgewicht-van-de-auto-op-0-staat-kan-er-dan-wel-een-trekhaak-op En Skoda vermeldt (om van een hoop gedoe af te zijn) alléén een toegelaten aanhangergewicht bij een af fabriek gemonteerde trekhaak. Ik dacht: een verklaring moet toch érgens te vinden zijn. Maar ik heb hem niet gevonden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wel toch bedankt. Ik denk ook dat het iets is om onder een paar regeltjes uit te komen. Daar zijn ze hier in Europa erg gek op.
Ik las trouwens ook in een van je links dat sommige trekhaken zijn gemodificeerd om alleen maar fietsendragers te kunnen monteren

Antwoorden (1)

De conclusie van lang zoeken komt uit op de vaststelling dat de op het eerste gezicht bizar lage toegelaten trekgewichten doorgaans bedacht zijn om tegemoet te komen aan klanten die wel met een fietsendrager op weg willen kunnen maar geen behoefte hebben aan een echte voor caravans en boedelbakken geschikte trekhaak. Voor rijden met een aanhanger moet de constructie van de trekauto door de autofabrikant apart gecertificeerd zijn, en bijvoorbeeld voor koetswerkvarianten met een panoramadak of een extra achterbank (en dus extra bevestigingspunten voor veiligheidsgordels) neemt men dan soms die moeite niet. Het kan ook aan de extra eisen liggen op het gebied van aandrijving en koeling (in de bergen, zonder echte rijwind in file omhoog). Of het mag alleen met een af fabriek gemonteerde trekhaak.
De bijzonderheden staan intussen met een reeks aan vindplaatsen reeds vermeld in de reacties op de vraag.

Ik voeg er hier nog het volgende aan toe:

“Heeft uw auto geen trekkracht maar wilt u wel een fietsendrager trekhaak voor uw auto? Dan hebben wij de oplossing: fietsendrager trekhaak.”
https://brink.eu/nl-nl/trekhaken/wet-en-regelgeving/trekkracht/

Als u een aanhangwagen of een caravan achter uw voertuig hangt, dan is het belangrijk om te weten welk gewicht u maximaal mag trekken met uw voertuig. [...]
Op uw papieren kentekenbewijs of op het kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd) staat, in de meeste gevallen, welk gewicht u mag trekken met uw voertuig.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/verplichtingen-bij-gebruik/het-trekgewicht-op-het-kentekenbewijs
En inderdaad: de RDW heeft het hier zuiver over trekken, en niet over dragen.
Bordensteker