Hoe houd een band grip?

Wat zorgt ervoor dat een band grip heeft op de weg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Grip is het resultaat van wrijving. Als je 2 dingen op elkaar drukt, en vervolgens over elkaar schuift gaat dat in de meest gevale lastig: Omdat het oppervlakte van iets meestal niet perfect glad is,m zijn er allerlei kleine rikkeltjes en uitsteekseltjes die blijven haken achter uitsteekseltjes op het andere ding. Zo ook bij banden. Rubber is iets zacht en wormt zich zo om het asfalt heeft, en grijpt op die manier zichzelf wat vast aan het asfalt. Hierdoor kan de band niet schuiven ten opzichte van de weg.

Als het kouder wordt, wordt het rubber harder. Daarom zijn er ook winterden: Die zijn bij lagere temperatuur nog wat zachter en leveren ook op natte en koude wegen voldoende grip.