Waarom zie je geen auto's rijden waarvan de lettercombinatie van het nieuwe kenteken begin met een B, C, D of F?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Antwoorden (3)

Kentekenplaten die met een B, of V beginnen zijn bedrijfswagens. Of wel, Grijze kentekens. Het enige verschil met de nieuwe kentekencombinatie is ervoor gekozen om een verschil te maken tussen lichte (tot 3500 kg) bedrijfswagens en zware (tot 160 ton) bedrijfswagens. Deze laatste beginnen met een B en zijn ook wel bekend als vrachtwagens...

Kentekenplaten die met een C beginnen zijn de zogenoemde Consulaatwagens. Of formeel gezegd. Dit zijn de auto's die toebehoren aan het Corps Diplomatiek...

Kentekenplaten die met een D, of F beginnen zijn er genoeg...

Maar waarom heb je met geen woord gerept over de kentekenplaten die met een A beginnen? Of kom je Koningin Beatrix met haar gevolg met regelmaat tegen?

En waarom ben je niet begonnen over de kentekenplaten die met een K beginnen? Of ben je zelf werkzaam bij één van de onderdelen van onze strijdkrachten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Merk op dat er heel veel letters en combinaties zijn die niet uitgedeeld worden, zoals NSB. Ook zijn er veel combinaties die gebruikt worden voor specifieke groepen, zoals GN/BN (=Geen Nederlanders persoon/bedrijfs auto voor buitenlanders die tijdelijk een auto hebben, denk aan expatriats), GV (=Grens Verkeer, dus tractoren die in Nederland geen kenteken hoeven, maar in Duitsland/Belgie wel). Klinkers worden in het algemeen niet uitgegeven om vervelende woorden te voorkomen, maar hier zijn wel uitzonderingen op (AA, HA voor handelaren, en historische blauwe kentekenplaten: DE enz). HH is volgens mij voor brommers die in Nederland geen kenteken hoefde te hebben maar in het buitenland wel. Zie ook de RDW site en zoek op kenteken of sidecode.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aleen klinker worden niet gebuikt om woordvorming tegen tegaan