Ik rij achteruit in een parkeer vak, komt er een auto van af de tegengestelde richting en duikt in het parkeer vak achter mij schade wie heeft schuld?

ik sta geparkeerd en rij een klein stukje achteruit om weg te rijden, komt er een auto van af te tegenovergestelde richting en die duikt zo in het parkeer vak wat nog leeg was en waar ik heen reed, botsing, maar wie heeft er nou schuld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij bent op dat moment bezig met een bijzondere manouvre, dus moet je uitkijken,,maar als jij al bezig was er uit te komen en al halverwege was bijvoorbeeld had hij/zij jou kunnen zien en had jou moeten laten voorgaan.

Antwoorden (5)

Achteruitrijdend verkeer moet voorrang verlenen aan andere weggebruikers, dus in dit geval heb jij schuld, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals gezegd: Jij hebt schuld.

Je had in je spiegels moeten kijken. Als je achteruit rijdt op/in een parkeervak dan moet je snelheid zo matig zijn dat je zo moet kunnen remmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
In de spiegel kijken is een veelgemaakte fout, vooral door oudere automobilisten. Die denken nog dat je in de spiegel kunt zien wat er achter je gebeurt omdat ze nooit anders hebben geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat je achteruit rijdt kijk je in je spiegels en over je schouder om te zien wat er naast en achter je gebeurt.
Cryofiel
12 jaar geleden
TIJDENS het achteruitrijden kijk je over je schouder om te zien wat er achter je gebeurt. Ben je nog jong, dan is dat voldoende om ook te zien wat er naast je gebeurt. Ben je wat ouder en stroever, of is de situatie wat complexer, dan kijk je tijdens het achteruitrijden ook regelmatig naast je - je bent dus continu met je hoofd aan het draaien. Zonodig stop je even omdat je vanzelfsprekend niet achteruit rijdt zonder in de richting te kijken waarin je rijdt. Basisregel: ALTIJD kijken in de richting waarin je beweegt! Ik heb al heel wat ongelukken zien gebeuren doordat iemand EERST in de spiegels keek (en sommigen daarna ook nog even over de schouder), en DAARNA achteruit ging rijden - er zomaar van uitgaand dat de situatie achter hen niet meer zou veranderen.
Ook al was het parkeervak eerst leeg, jij moet met achteruitrijden ervan overtuigd zijn dat er zich niets achter je bevind. Jij bent dus fout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik uitga van een parkeerstrook (zo komt de vraag op mij over) bijvoorbeeld langs een rij huizen: volgens mij waren beiden dan een bijzondere manoeuvre aan het verrichten. Zowel achteruit-rijden in een parkeervak als schuin vooruit-rijden naar een parkeervak toe zijn volgens mij zogenaamde 'bijzondere manoeuvres' in verkeerstermen. De laatstgenoemde handeling lijkt mij enigszins te vergelijken met 'invoegen'.

Bij een bijzondere manoeuvre moet je anderen voorrang geven. Echter omdat beiden een bijzondere manoeuvre verrichten, val je m.i. terug op de (normale) voorrangsregels.

Dan zijn we hier beland: een vooruit-rijdende auto heeft voorrang op een achteruit-rijdende auto. Echter, een vooruit-rijdende auto die tevens schuin afslaat (een parkeervak in): ik weet niet of je 'normaal vooruitrijden' een component van de handelingen mag noemen.

Ik denk dat je een goede kans maakt (als je het laat voorkomen) slechts deels als schuldige te worden aangewezen als diegene die in het parkeervak is gaan invoegen, geen richting aangaf en/of het niet stapvoets deed en als tegelijkertijd jouw achteruitrij-lampen correct functioneerden en als je tegelijkertijd hooguit stapvoets achteruit reed. In dat geval heb je echter waarschijnlijk wel ooggetuigen nodig.

Je moet natuurlijk altijd verplicht goed achteruit kijken als je achteruit rijdt, maar dat ontdoet een inparkeerder niet van de verplichting stapvoets en richtingaangevende het parkeervak binnen te rijden en ook op achteruit-rijlampen te letten. Ook als je vooruit rijdt, moet je goed kijken.
Als die persoon dat echter allemaal goed gedaan heeft (en zonder ooggetuigen wordt daar vanuit gegaan), denk ik niet dat je kans maakt.

Als zijn auto trouwens niet meer bewoog tijdens het inrijden en de jouwe wel, dan ben je volgens mij gewoon schuldig. Als zijn auto nog bewoon en de jouwe stond al stil, dan is volgens mij de inparkeerder gewoon schuldig.

Als de inparkeerder wel bewijsbaar een fout gemaakt heeft en dan met name als beiden auto's nog bewogen tijdens de botsing, dan maak je volgens mij dus kans dat een deel van de schade voor de verzekering van de inparkeerder is.

In verschillende rechtszaken heeft een rechter de schuld aan beide partijen toegewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"bewoon" moest zijn: "bewoog"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad klopt volgens mij helemaal.
vooral over wie er in beweging was en wie al stil stond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
STOPPEN doet men als bestuurder gedwongen door een verkeerssituatie. Bijvoorbeeld een aanwijzing, verkeersteken of -regel.
STILSTAAN doe je als bestuurder vrijwillig. Je bent bezig met het onmiddellijk in- EN uitstappen van passagiers of laden en lossen van goederen. Korter dan 5 minuten. (Voor steden met parkeerbeheerterreur geldt: zodra je uit het zicht van parkeerbeheer bent…)
PARKEREN: Je brengt als bestuurder je voertuig vrijwillig tot stilstand en bent NIET bezig met het onmiddelijk in- of uitstappen van passagiers of onmiddelijk laden of lossen van goederen.
Kort en duidelijk : ieder heeft even veel schuld. Parkeren is een bijzondere manoeuvre, net zo als achteruitrijden.(vroeger: bijzondere verrichtingen). Er is niet een volgorde van belangrijkheid, dus ieder even veel schuld en dus zelf de schade betalen.