Is een lagere snelheid op de snelweg zoals in Spanje, gezien de torenhoge benzineprijs een goede maatregel?

In Spanje heeft de regering de maximum snelheid op de snelweg vanwege de hoge benzineprijzen verlaagd tot 90 km/h. Hierdoor wordt er zuiniger gereden, wordt er dus minder uitgegeven aan brandstof en wordt ook het milieu nog gespaard. Europa zou dit voorbeeld kunnen volgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (5)

Uit het oogpunt van milieu-effecten, brandstofbesparing, reducering geluidsoverlast lijkt het een goede maatregel. Wat wel eens roet in het eten zou kunnen gooien is dat de doorstroming van het verkeer in het geding komt als iedereen max. 90 km per uur moet rijden. Uit proeven is gebleken dat dat ook negatieve effecten kan hebben met als belangrijkste minpunt: meer oponthoud en files. En juist files veroorzaken weer negatieve effecten op het milieu (uitstoot), inefficient brandstofverbruik en grote economische schade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie o.a. overschie (80km op de snelweg) zodraje hier voorbij bent is de file opgelost
Je zou kunnen zeggen dat alle beetjes helpen.
De meeste olie (benzine) zit echter niet in het rijden / vervoer met de auto, maar is al 'verdampt' binnen de processen die hieraan vooraf gaan. (zie o.a. de link)
Dus....alle beetjes helpen, maar het is in feite een druppel op een gloeiende plaat als je gelijktijdig andere zaken ook niet aan pakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een maatregel....
Als ik naar de situatie in nederland kijk zou een veel beter maatregel zijn om de doorstroming te optimaliseren.
Als op het onderliggende wegen net de verkeerslichten op groene golf worden afgesteld....ik weet dat de TU Delft daar een onderzoek naar gedaan heeft en dat dat op veel plaatsen mogelijk is....wordt zowel de weg capaciteit groter als het brandstof verbruik veel lager.

Op veel plekken is juist het verkeer willens en wetens "ontregelt" omdat politici het eigen vervoer willen ontmoedigen. Gevolg is onnodige files...want telkens stoppen en optrekken verminderd de wegcapaciteit enorm.

Mijn personenwagentje verbruikt 2 keer meer brandstof op een stuk weg bij Hengelo (OV) door de anti doorstromings afstelling als nodig (bij bv groene golf bij 70 km/h....is nu 80 weg).

Voor vrachtwagens scheelt dat 75% in verbruik als ze door kunnen blijven rollen. (4 keer meer brandstofverbruik door deze slechte afstelling)

Met constant 85 rijden verbruik ik ca 1 op 25...met 120 1 op 22...Met file rijden gaat het verbruik snel omhoog.

Ook op de snelweg is constant rijden (cruise control) vele malen effectiever dan de max snelheid omlaag doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 op 22 bij 120? Diesel of benzine? Ik ben al blij met een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 13!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diesel...benzine zal veelalniet verder dan 1 op 18 komen als je echt constant 120 rijdt met een belastingvrije wagen.
Tussen de 80 en 120 ligt een optimaal verbruik, bij 120 is de verblijftijd op de weg korte als je met die snelheid door zou kunnen rijden.
De grootste vervuiler is de file, mede daarom wordt het gepromoot elektrisch te gaan rijden.
Kortom files en andere situaties die doorrijden verhinderen zijn verreweg de grootste vervuilers.
De Staat der Nederlanden misbruiken zelfs wegstroken ten faveure van openbaar vervoer, wegcapaciteit die door het verminderen van files een flinke vermindering van luchtvervuiling en gefinancierd met het extra geld watt het verhoogde brandstofverbruik aan geld oplevert.
Dus is het bewust beleid van mensen die willen verdienen aan fileleed EN luchtvervuiling.
Bij het me realiseren van dit soort dingen krijg ik misselijkheidgevoelens.
Groene golven (correct gesynchroniseerde verkeerslichtsystemen) in steden moeten VERPLICHT gesteld worden, hoe sneller auto's de stad uit of door zijn, hoe minder vervuiling en hoe minder stress, tijd- en kostenverlies.
Het is een kwestie van WILLEN maar dan bij de bestuurders van ons land.
De krankzinnig hoge brandstofprijzen (grotendeels accijns (belasting) en daar overheen geheven BTW (belasting) maken dat de werkelijke prijs van brandstof vele malen over de kop gaat.
Dan nog de gigantische pacht die de Staat beurt voor
benzinestations aan de snelweg.
Dus is het een beleidskwestie.
Zo is het mogelijk om iedere auto recuperatief te laten remmen (de remenergie kan dan goeddeels weer gebruikt worden om op te trekken.)
DAT helpt brandstof besparen.
Immers, een auto die geen snelheid heeft (en waarvan de motor niet draait) vervuilt niets.
90 gaan rijden kan dus ongunstiger uitpakken bij een hoog belast wegennet.
Er zijn beter oplossingen denkbaar.
De Staat lebbert de melkkoe die auto heet helemaal leeg.
Een slecht bezette trein of erger een hoge snelheidstrein
heeft een ongunstig verbruik.
Om een voorbeeld te noemen, een kilometer met een vliegtuig (bij 900KM/H) kost per passagier 1liter brandstof op 22 Kilometer.
Een vliegtuig kan dat rendement halen omdat het niet hoeft te stoppen en niet aan wegen gebonden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen bewijs dat langzaam rijden een positief effect heeft op verbruik. Mijn auto rijdt zuiniger bij 120 dan bij 90 omdat de verhoudingen van overschakelen nu eenmaal zo zijn dat hij dan zuiniger is.

Het blijft een onderdeel van de milieu-maffia die ongehinderd allerlei onzin kan spuwen en dit als waarheden kan neerzetten.

De maatregel is zeker in Spanje idioot, gezien de in vergelijking met Nederland enorme afstanden die mensen moeten afleggen ergens te komen. Maar goed, het zijn nu nog de socialisten aan de macht daar dus kun je van dit soort nonsense verwachten.
Volgende verkiezingen liggen die er weer uit en komt de PP weer aan de bak, kunnen de stickers 90 weer van de borden.