Mag je hier parkeren/stilstaan?

Tegenwoordig mag je overal parkeren mits het uitdrukkelijk verboden is. J e mag buiten de bebouwde kom niet op de rijbaan parkeren, mag dit wel in de berm? of hoort de berm bij de rijbaan?
Is er anders misschien een verbod om te parkeren in de berm van een auto(snel)Weg?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
12.7K
Erna55
6 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoelt: ... overal parkeren "tenzij" het verboden is.
tinus1969
6 jaar geleden
Mits betekent 'op voorwaarde dat' . Je mag autorijden, mits je een rijbewijs hebt.
Je mag een auto kopen, mits je betaalt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij mag je ook niet over de doorgetrokken streep rijden.
Je zou daar dus niet eens kunnen komen om te parkeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op de ANWB-website staat: Een doorgetrokken streep tussen rijstroken of wegen betekent dat een bestuurder deze niet mag overschrijden. Het maakt daarbij niet uit of het een enkele of dubbele streep is. Uitzondering is een doorgetrokken streep (kantlijn) bij een spitsstrook. En als er aan jouw kant van de doorgetrokken streep een onderbroken streep (stippellijn) is aangebracht. In beide gevallen mag de doorgetrokken streep dan wel worden gepasseerd. Boete € 230,-.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad, het is tenzij. Ik maak die fout vaker; gaat automatisch. Geen idee waarom ;)
In ieder geval bedankt voor jullie oplettendheid! :)

Het beste antwoord

Je mag niet parkeren of stilstaan op een autoweg of in de berm van een autoweg, tenzij je echt pech hebt met de auto, absoluut niet kunt doorrijden tot een vluchthaven en wacht op de wegenwacht.
Een autoweg heeft over het algemeen regelmatig vluchthavens (aangegeven met een klein blauw bordje met auto met open motorkap). Die vluchthavens mag je alleen gebruiken als je autopech hebt, dus ook die zijn niet bedoeld om te parkeren.

Toegevoegd na 30 minuten:
Sinds kort (2016) is het inderdaad zo dat de berm niet meer tot de weg wordt gerekend wat betreft het parkeerverbod. Bij gewone wegen buiten de bebouwde kom mag je dus in de berm parkeren, ook als er met een bord is aangegeven dat je niet op die weg mag parkeren. Je dient dan dus wel met alle 4 wielen volledig in de berm te staan.

Bij een autoweg zou je kunnen denken dat daarvoor hetzelfde geldt als bij een normale 80 km/uur weg buiten de bebouwde kom. Op een autoweg gelden echter ook nog andere verkeersregels, waaronder de regel dat je op een autoweg geen gebruik mag maken van de berm. Niet om in te rijden, dus ook niet om te parkeren. Het boetebedrag is 140 euro.
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, heel nuttig! fijn dat je er tijd in wilde steken; weet ik ook weer waar ik aan toe ben als ik even denk dat mijn theorie-antwoorden module niet klopt ;) Fijne avond!

Andere antwoorden (1)

Nee, je mag op een autoweg niet in de berm parkeren. Uitgezonderd noodsituaties.

Verboden op de autosnelweg en autoweg
Je mag niet achteruit rijden, niet keren, niet stilstaan op de rijbaan (een file uitgezonderd), buiten een noodsituatie te parkeren, rijden of lopen in de berm of op de vluchtstrook en niet op derde rijbanen rijden met voertuigen langer dan 7 meter.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, heldere uitleg. Ik herken het nu, het was nog niet in me opgekomen om bij de verboden van een auto(snel)weg te kijken.