Wie is verantwoordelijk?

Stel je auto gaat voor een beurt of een reparatie naar de garage en je krijgt een leenauto mee. Als jij gebruikt maakt van deze leenauto wordt je aangehouden en de auto schijnt technisch niet in orde te zijn bijv banden hebben geen goed profiel meer of er is een ander mankemant wat jij als leek niet zo op het eerste oog kunt zien wie is er dan varantwoordelijk voor de auto
de garagehouden of degene die dan de auto bestuurd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
4.5K

Antwoorden (5)

een leenauto dient in goede staat afgegeven te worden aan de gebruiker. Indien de leenauto niet aan de wettelijke eisen voldoet is de verstrekker van de leenauto verantwoordelijk dacht ik zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Werk;

De bestuurder van een auto is altijd als eerste aansprakelijk voor de staat van een voertuig; die neemt immers het risico om ermee aan het verkeer deel te nemen. De garage is echter naar mijn idee verplicht jou een fatsoenlijke auto mee te geven, dus ik zou een eventuele bekeuring aan hun doorspelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is de eigenaar altijd aansprakelijk, in dit geval de garage. Er is een uitzondering als je de auto bv verkeerd gebruikt, en er daardoor een technisch mankement ontstaat, maar dat is in dit geval niet aan de orde, dus de garage had erop toe moeten zien dat deze in orde was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moreel en wettelijk zou de garage je een auto mee moeten geven die aan alle apk eisen voldoet,maar als bestuurder ben jij verantwoordelijk dat je met een auto rijdt die aan die eisen voldoet. In het geval van gladde banden kun en moet je dat eigenlijk zelf controleren(ook bij je eigen auto)maar als het gaat om een afgekeurde uitlaatgasmeting kun je er niet vanuitgaan dat iedere bestuurder zelf controleerd of het voertuig eraan voldoet.
Indien dit je is overkomen zou je het bedrijf erop moeten aanspreken dat ze je de weg opsturen met een afgekeurd voertuig en dat je betwijfeld of de overkoepelende organisaties zoal bovag en rdw dat op prijs stellen,een verantwoordelijk autobedrijf zal in dat geval de boete betalen ,en als dat niet het geval is zou ik er mijn auto in ieder geval nooit in onderhoud of reparatie geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bestuurder is verantwoordelijk voor de staat van de auto. Iedere keer weer. En dat is maar goed ook: je stapt in een potentiële moordmachine, dan moet je die verantwoordelijkheid niet op een ander af kunnen schuiven.

Het is dan ook je plicht om, voordat je wegrijdt, te controleren of alles goed werkt/in orde is. Of alle lichten het doen, bijvoorbeeld. Of je wel ruitenwisservloeistof hebt. En of je banden genoeg profiel hebben. Mensen doen dat over het algemeen niet dagelijks met hun eigen auto; het profiel van de banden zal er 's nachts niet ineens afgesprongen zijn.

Maar stap je in een onbekende auto, dan doe je natuurlijk wél een totaalcontrole. Voor je eigen veiligheid en die van andere mensen.

Let wel: het is natuurlijk heel slecht als je een auto meekrijgt waar iets aan mankeert, zo'n bedrijf is verplicht om je een deugdelijk voertuig mee te geven. Maar zodra *jij* erin rijdt, ben *jij* verantwoordelijk.