Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gevolgen voor motor bij lage toeren?

Hallo

Ik rij met een diesel opel Meriva 1700 met 75 PK. Ik proberen altijd zo laag mogelijk in toeren te blijven om het verbruik zo laag mogelijk te houden en dus in zo'n hoog mogelijke versnelling te rijden.

Bv: ik rij 50 km/u in 5de (hoogste) versnelling en haal daarbij 1300 toeren.

Heeft dit slechte gevolgen voor de wagen/motor?
Als je redeneert van hoe minder toeren, hoe minder verbruik en hoe minder slijtage, dan is dat allemaal goed, maar is dat ook goed voor de roetfilter en derest om altijd zo laag in toeren te houden?

Groeten

6 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee dat kan krukas schade veroorzaken. Dus kracht vragen aan een motor zo ruim onder de 1500 t
Een diesel kan iets beter kracht leveren op lage toeren . Ook voor diverse systemen is het goed de motor( de verstuivers ) al gedurig goed door te trekken. Wacht daarmee tot de motor goed op temperatuur is ( niet het water maar de olie ) een bekend probleem bij handgeschakelde cruise controle rijders is dat ze te laat of helemaal niet terug schakelen. Met grote motor schade als gevolg ( ja lekker zuinig :)) vooral in de bergen of heuvels met zware belasting schakel juist op tijd terug . Maar op een vlakke weg kan een moderne diesel prima op 1400t vaak het prima aan . Maar juist voor op de lange duur zuinig rijden laat een diesel ook werken op een hoog toeren getal minimaal 1x goed per rit als de motor goed warm is. Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding