Wat kan de oorzaak zijn van het sputteren van mijn motor?

Als ik bijvoorbeld weg rijd van een verkeerslicht, en ik trap op mijn gaspedaal sputtert eerst de motor wat, even later kan ik pas de koppeling laten opkomen om weg te rijden. Dit gebeurt niet altijd, maar wel regelmatig. verder rijdt mijn auto prima.

Toegevoegd na 19 minuten:
renault 19 driver bouwjaar 1994

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.3K

Het beste antwoord

Ik weet natuurlijk niet of je een Injectiemotor of eentje met carburateur hebt (ik gok echter op een injectie).

Wat je na zou moeten kijken is de luchtfilter, waarschijnlijk is deze verstopt. Hierdoor komt er niet genoeg lucht binnen om goed te kunnen accelereren. Waardoor hij sputtert bij het optrekken.
Een nieuwe luchtfilter kun je waarschijnlijk zelf monteren, kost je 2 of 3 tientjes voor een nieuwe.

Mocht het toch zijn dat het een motor is met carburateur, dan zijn er meerdere mogelijkheden naar mijn weten.

Dan kan het zijn dat de acceleratiepomp kapot is, deze zorgt ervoor dat tijdens het indrukken van het gaspedaal een extra spuit benzine in de cilinder komt, anders zou de auto eerst inhouden voordat hij versnelt als je gas geeft.

En ook zou het bij de carburateur aan de choke liggen, als deze niet goed werkt sputtert hij ook.

Er zijn natuurlijk nog meerdere mogelijkheden, mocht je er niet uitkomen eff laten weten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien een keer bougie's verwisselen/stellen/schoonmaken of de ontsteking af laten stellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan verschillende oorzaken hebben, wat het eerste in me opkomt is: luchtfilter, bougies of te zuinig afgesteld...

Maar eigenlijk zegt dat veel te weinig, omdat niet duidelijk wat voor auto het is en hoe oud, staat van onderhoud etc, etc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er eens een nieuw brandstof filter in steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan van alles zijn...

- Bougies
- Luchtfilter
- Brandstoffilter
- Spruitstuk

En wanneer heeft de auto voor het laatst een grote/kleine beurt gehad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.....spruitstuk?????????.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@vandenprinschgeenkwaad:
Ik denk dat ie luchtlekkage bedoelt bij 't spruitstuk.
Maar bij mij lag eens de hele uitlaat er af, toen sputterde de auto verder niet (had alleen minder vermogen en maakte een heidens kabaal). Echter met moderne electronica tegenwoordig kan 't wel eens zijn dat die electronica niet goed kan inspelen als 't spruitstuk niet goed sluit.
Echter de kans dat 't spruitstuk geheel verroest is of dat er een breukje in zit, én dat de auto van die moderne electronica heeft die dan in de war kan raken, lijkt me erg klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral dat laatste dacht ik direct aan: wanneer heeft de auto voor het laatst een beurt gehad? Ik heb zelf jaren rondgereden in een auto van die leeftijd (Seat uit 1991). Deed het prima, maar goed onderhoud was daar wel een absolute voorwaarde voor. Een goede, eerlijke garage is daarbij goud waard (gevonden via een tip van een wegenwachter), en daar bracht ik hem ieder jaar tegelijk met de APK heen voor een grote beurt. Kost wat extra, maar nog steeds veel minder dan wanneer je wacht tot er dingen vanzelf stukgaan.
Een erg vuil luchtfilter of een haperende luchtsensor (daar is een ander woord voor maar kan ik even niet op komen) kan misschien de boosdoener zijn. Dat eerste kan je zelf nakijken door even 't deksel van 't luchtfilter er af te bouten.