Is het verplicht om een opengestelde spitsstrook te gebruiken?

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van de spitsstrook; Er kan immers altijd een voertuig met pech op staan. Maar is het wettelijk verplicht om die strook te gebruiken? En zo ja, in welk wetsartikel staat dat dan?

Merci.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Antwoorden (3)

Het is verplicht rechts te houden - anders gezegd, het is verboden onnodig links te blijven rijden.

Als de spitsstrook is geopend, heeft de spitsstrook dezelfde status als een gewone rijstrook. Je bent dus verplicht de spitsstrook te gebruiken, tenzij je iemand aan het inhalen bent.

Toegevoegd na 1 minuut:

Als er iemand met pech staat, wordt de spitsstrook ogenblikkelijk afgesloten. Je kunt dus alleen maar iemand met pech tegenkomen als dat nog maar heel kort geleden is gebeurd.

Dat is echter geen verschil met een normale situatie: ook daar kan het gebeuren dat vlak voor je een auto ineens pech krijgt, of remt voor een overstekend dier, of een onderdeel verliest. Je moet dus sowieso voldoende afstand houden om in zulke gevallen nog adequaat te kunnen reageren.
Cryofiel
12 jaar geleden
het is verplicht zoveel mogelijk rechts te houden, dit geldt ook voor de spitsstrook, deze stroken worden door camera's in de gaten gehouden, de matrixborden sluiten de spitsstrook direct als er iets mis is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de spiststrook gelden de zelfde regels als op de andere rijbanen.