Vraagje over toerental van een diesel.

Ik heb een diesel, 105pk, cilinderinhoud:1600.
Als ik tegen 70km/u rijd, zet ik mij in vierde versnelling. Op mijn instrumentenbord krijg ik een melding met een pijl naar omhoog. Dit wil zeggen dat ik een versnelling hoger moet.

Maar als ik tegen 70km/u rijd, in vijfde versnelling, zit ik maar aan 1500 toeren en krijg ik het gevoel dat ik de motor versmacht.

Kan dit kwaad of toch maar beter in 4de versnelling verder rijden met een hoger toerental? Ondanks de melding op mijn instrumentenpaneel?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Het beste antwoord

De tegenwoordige dieselmotoren hebben al een hoog koppel bij een laag toerental. Het kan goed zijn dat deze motor zijn max. koppel (d.i. trekkracht)in de buurt van de 1500 omw./min heeft. Dáár waar de motor zijn max. koppel heeft, is hij meestal in het zuinigste toerengebied.
Toch maar even de technische gegevens erbij halen, om te kijken waar zijn maximale koppel ligt. Dit hoort bij het zgn. nieuwe rijden, probeer zo veel mogelijk in het gunstigste toerengebied te rijden.
jc54
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - maximaal koppel gebruik je om zoveel mogelijk trekkracht te krijgen, niet om zo zuinig mogelijk te rijden. Als je snel wilt optrekken of als je een zware last moet trekken, moet je op maximaal koppel gaan zitten. Om zuinig te rijden meestal niet.
jc54
13 jaar geleden
De meeste dieselmotoren zijn het zuinigst, zo rond hun maximale koppel.
Als ik de rendementsgrafieken bekijk van de vrachtwagens waar ik aan werk, dan ligt hun laagste brandstofverbruik in de buurt van hun maximale koppel.

Andere antwoorden (3)

Voor het windje uitrollen zal best gaan, maar als je zelf het gevoel hebt dat een motor onder zijn toeren draait zou ik zeker niet opschakelen. het is niet zo dat hij met 2000 toeren ineens gaat slurpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een diesel kan makkelijk 1500 toeren draaien. Bij oude diesels kan dit wel een probleem geven. Vroeger draaide de oliepomp gelijk aan het toerental waardoor er bij een lager toerental en grote trekkracht te weinig gesmeerd werd. dit is echter niet meer het geval
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Duckje;

Geen probleem als je aan twee voorwaarden voldoet: de motor moet op bedrijfstemperatuur (en dat duurt een kilometer of tien) en als je wilt versnellen of een heuvel opgaan niet zomaar gaan planken, maar terugschakelen naar de derde of vierde versnelling. Maar op een vlakke weg kan cruisen in zijn vijf bij 70km/h helemaal geen kwaad.