Vraagje over toerental van een diesel.

Ik heb een diesel, 105pk, cilinderinhoud:1600.
Als ik tegen 70km/u rijd, zet ik mij in vierde versnelling. Op mijn instrumentenbord krijg ik een melding met een pijl naar omhoog. Dit wil zeggen dat ik een versnelling hoger moet.

Maar als ik tegen 70km/u rijd, in vijfde versnelling, zit ik maar aan 1500 toeren en krijg ik het gevoel dat ik de motor versmacht.

Kan dit kwaad of toch maar beter in 4de versnelling verder rijden met een hoger toerental? Ondanks de melding op mijn instrumentenpaneel?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De tegenwoordige dieselmotoren hebben al een hoog koppel bij een laag toerental. Het kan goed zijn dat deze motor zijn max. koppel (d.i. trekkracht)in de buurt van de 1500 omw./min heeft. Dáár waar de motor zijn max. koppel heeft, is hij meestal in het zuinigste toerengebied. Toch maar even de technische gegevens erbij halen, om te kijken waar zijn maximale koppel ligt. Dit hoort bij het zgn. nieuwe rijden, probeer zo veel mogelijk in het gunstigste toerengebied te rijden.

Voor het windje uitrollen zal best gaan, maar als je zelf het gevoel hebt dat een motor onder zijn toeren draait zou ik zeker niet opschakelen. het is niet zo dat hij met 2000 toeren ineens gaat slurpen.

Een diesel kan makkelijk 1500 toeren draaien. Bij oude diesels kan dit wel een probleem geven. Vroeger draaide de oliepomp gelijk aan het toerental waardoor er bij een lager toerental en grote trekkracht te weinig gesmeerd werd. dit is echter niet meer het geval

Ha, die Duckje; Geen probleem als je aan twee voorwaarden voldoet: de motor moet op bedrijfstemperatuur (en dat duurt een kilometer of tien) en als je wilt versnellen of een heuvel opgaan niet zomaar gaan planken, maar terugschakelen naar de derde of vierde versnelling. Maar op een vlakke weg kan cruisen in zijn vijf bij 70km/h helemaal geen kwaad.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100