Kan je als uitwisselingsstudent in Duitsland een auto kopen en op je naam zetten?

Ik ga binnenkort voor 6 maanden een minor doen in Duitsland. Omdat mijn vrienden en ik een beetje willen kunnen reizen door het land en niet urenlang in de menigte in de trein willen zitten, willen we gezamenlijk een goedkope autootje kopen. Wat zijn de mogelijkheden hiervoor? Moeten we de auto op Duits kenteken kopen en moeten/kunnen we dit dan op eigen naam zetten of toch een auto uit Nederland kopen en meenemen? En ook bijvoorbeeld met de verzekering etc?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
tinus1969
6 jaar geleden
Waar ga je officieel wonen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In Frankfurt am Main
tinus1969
6 jaar geleden
Zie het antwoord van @matt1012. Als je in Duitsland woont, moet je in principe een Duitse auto kopen.

Antwoorden (1)

Dat ligt er aan hoe je de huisvesting gaat aanpakken. Als je je inschrijft in de duitse gemeente waar je gaat wonen dan is het voordeliger om een auto in duitsland te kopen en daar een kenteken aan te vragen. Met een Nederlands kenteken kan het zijn dat je na een aantal weken niet meer verzekerd bent als je je in Duitsland inschrijft (dit weet ik niet zeker maar heb het volgens mij een keer gelezen).

Als je in Nederland ingeschreven blijft dan kun je ook gewoon een auto in Nederland kopen en op naam zetten. Je verzekering loopt dan via een Nederlandse verzekeringsmaatschappij en wat dan wel handig is om ook goed na te kijken of je voldoende bent verzekerd in het buitenland. In principe kun je dan gewoon in Duitsland blijven rijden met je Nederlands kenteken.