Mag je hard weg rijden Bij het stoplicht

Met bijvoorbeeld spinnende banden weg bij het stoplicht.

Zijn zojuist aangehouden door oom agent aangezien we met spinnende banden door de bocht kwamen en parkeerde toen was er gebeld en kwamen ze en zijde dat ze me rijbewijs konden in nemen op artikel 5 hinder van de weg etc,
Er werd gebeld dus geen bewijs

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
8.4K

Antwoorden (4)

Je mag geen onnodige hinder voor anderen veroorzaken. Antwoord is dus Neen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. De politie refereert aan het zogenaamde kapstokartikel. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kapstokartikel. "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het gevaar of de verkeershinder van spinnende banden niet gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laat mensen in je buurt enorm schrikken met die piepende of anderszins geluid makende banden. Het is dus enorm hinderlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag wel heel snel optrekken. Dan niet met piepende banden of slippen oid, maar je mag echt heeeeel hard optrekken. Zolang je maar bij 50 weer normaal rijdt :')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kruidenvrouwtje: Hinderlijk voor het gehoor, maar niet hinderlijk voor het VERKEER (en dat stond er).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al schrikt van een paar piepende banden, ben je niet echt op je plaats op de openbare weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar. Het gaat er om dat het onnodig is deze hinder te veroorzaken. En niet om wat jij als hinder ervaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen uitspraken gedaan over of ik persoonlijk het geluid van piepende banden al dan niet hinderlijk vind. Mijn uitspraak was slechts dat piepende banden het verkeer niet hinderen. Daarop volgde een uitspraak dat als je al schrikt van piepende banden, je naar mijn mening niet geschikt bent om een auto te besturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor Widar. Dan nemen we voortaan de piependebandenschiktest mee bij het rijexamen en zakt iemand die schrikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zei ik dat ik vond dat dat moest gebeuren? Zijn jouw woorden hoor.
Dit mag niet omdat dit geluidsoverlast veroorzaakt en bovendien is dit onnodig weggedrag:

De overlast en strafbare feiten worden veroorzaakt door een kleine groep bestuurders. De verkeersterreur bestaat ondermeer uit technische mankementen, zoals onjuiste uitlaat en getinte ramen. Verder worden er straatraces op de openbare weg gehouden. Ook bestaat ander verkeersafwijkend gedrag zoals het niet doorrijden bij groen verkeerslicht maar wachten tot licht op geel springt en dan zo hard mogelijk wegrijden, snelheidsovertredingen en onnodig geluid veroorzaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel theoretisch betekent dit dat je het voertuig niet onder controle hebt. Als bestuurder heb je de indruk van wel, want je weet de auto wel even met piepende banden weg te laten rijden, maar volgens de geldende regels in het verkeer, wordt dit gezien als het voertuig niet onder controle hebben en houden.

Daarnaast zou je een boete kunnen krijgen voor het produceren van onnodig geluid. (bij piepende banden)

Artikel 5, je dusdanig ophouden in het verkeer dat het hinder en gevaar oplevert of kan opleveren.
Even al 2 situaties die dit kunnen bevestigen:

- Van de overige weggebruikers wordt hun aandacht verlegd naar de bron van het geluid, de spinnende banden en niet op meer op de weg.

- Het opzettelijk met piepende of spinnende banden door de bocht gaan, geeft al aan dat je met te hoge snelheid door de bocht gaat. Er hoeft voor artikel 5 nog niets gebeurd te zijn, maar zoals ik al aangaf, gevaar of hinder KAN worden veroorzaakt.

En daar kan inderdaad het rijbewijs voor worden ingenomen. Om dit te kunnen doen, zullen de agenten dit wel moeten waarnemen zodat zij op hun ambtseed en of belofte hun bevindingen kunnen opmaken.

Met getuigen kan het ook, echter dan is de objectiviteit minder aantoonbaar, mocht er bv aan de hand van verkeersgevaarlijk gedrag een ongeval gebeuren, zullen de getuigenverklaringen wel worden meegenomen als toedracht, maar zal het sporenonderzoek aan het voertuig en de omgeving als doorslaggevend bewijs worden aangevoerd.

Maar puur een belletje dat jullie met piepende banden reden, de politie treft jullie later, dan heeft hij/zij wel gelijk gehad dat je voor zo'n situatie jouw rijbewijs ingenomen kan worden. Alleen hadden ze, zoals je het nu omschrijft, onvoldoende grondige redenen om dat bij jullie situatie ook daadwerkelijk te doen.
M.a.w. je hebt mazzel gehad. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 5 is een zg kapstok-artikel. Dit biedt "dekking" voor alle gevallen waarvoor geen expliciet wetsartikel voorhanden is. Als jij dus op wat voor manier dan ook het verkeer in gevaar brengt, bv door met spinnende banden weg te rijden bij groen licht, kan inderdaad op grond van dat artikel je rijbewijs afgenomen worden. Dat met spinnende banden wegrijden vind ik trouwens een vrij stomme actie. Voor dat rubber van je banden heb je betaald, dat zou ik zo maar niet op straat achterlaten.