Is het verantwoord om auto te rijden met haarscheurtjes in de autoband?

Vandaag heb ik ontdekt dat mijn twee voorbanden haarscheurtjes vertonen in de wang. De autobanden zelf zien er ook wat droog uit. Kijkend naar de DOT (1410) is dat ook niet verwonderlijk. Nu heb ik een afspraak gemaakt bij de garage, maar ik kan pas over een week geholpen worden omdat de banden niet op voorraad zijn. Kan ik komende dagen nog rijden met de auto of moet ik deze laten staan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
10.6K

Het beste antwoord

Haarscheurtjes ontstaan door uitdroging. De risico’s van doorrijden met uitgedroogde banden, zijn de volgende:

Uitgedroogde banden kunnen sneller beschadigen. Dit betekent dat oude autobanden die uitgedroogd zijn meer scheurtjes in je autoband krijgen en dus minder veilig zijn om mee te rijden. Scheurtjes in de band kunnen zorgen voor minder grip, maar ook voor een gevaarlijke klapband.
Uitgedroogde banden zorgen voor meer risico op een klapband. Als je met uitgedroogde autobanden gaat rijden, heb je dus meer kans om een klapband te krijgen tijdens het rijden, met alle gevolgen van dien. Wil je veilig de weg op, dan moet je jouw uitgedroogde autobanden tijdig vervangen. Op deze manier voorkom je namelijk dat jouw autobanden scheurtjes gaan vertonen of dat je tijdens het rijden plotseling te maken krijgt met de levensgevaarlijke situatie die een klapband met zich meebrengt.

Ik zou in deze situatie de auto gebruiken maar mijn snelheid matigen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Ouderdom Banden:
Na verloop van tijd komen in de banden droogtescheurtjes die in het begin nog vrij onschuldig zijn. Bij de APK- keuring wordt dan ook gekeken of deze droogtescheurtjes niet te diep zijn. Zolang je het canvas niet kunt zien, is alles nog goed en wordt de band niet afgekeurd.

Andere antwoorden (1)

Nee, ik vind het niet verantwoord, en ik zou het niet doen. Het risico op een klapband is levensgroot aanwezig, en dat wil je niet meemaken. En als je het toch doet, ga dan in geen geval de snelweg op, maar rij via de kortste weg naar de dichtstbijzijnde bandenboer, en laat er een nieuwe opzetten.