Ja dat kan, alleen is het aangesloten apparaat minder goed beschermd.

Dus voor nood geen probleem, echter als de zekering van 20 er telkens uitbrand, zou ik eerst eens onderzoeken hoe dat komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moet je dan wel toelichten waarom dat kan, want jouw bewering kun je niet lang doortrekken, immers met een 40A zekering waar een 10A in mag staat ineens de kabelboom als een kerstboom te branden bij sluiting. De marge maakt het mogelijk, maar zou het onder geen geval toejuichen.
paulus811
7 jaar geleden
@RoqueTrader, op zich heb je een punt maakt je maakt je schuldig aan dezelfde fout door te zeggen dat 'de marge het mogelijk maakt'. En bij welke marge dan niet meer?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De marge is geen 25% of 50% van de waarde(die gelden binnen het elektronische domein). En om dan te antwoorden ja dat kan maar de apparatuur is minder beschermd vind ik niet correct beantwoordt , er bestaat niet zoiets als minder in deze context, het is ja of nee, maar je kunt dan niet dan ook nog minder in de zin gebruiken. Ik probeerde alleen die ja het kan iets meer te nuanceren door te zeggen: Ja het kan mits dit en dit en dit en dat, want dit en dit en dit en dat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het elektriciteitscircuit blijft wel werken, dat is het probleem niet. Maar de bedoeling van een zekering is om de stroom af te snijden als die te groot wordt om wat voor reden dan ook (bijvoorbeeld kortsluiting). Hoge stroomsterktes veroorzaken warmteontwikkeling en kunnen brand veroorzaken. Als je dus een zekering van 25A plaatst in plaats van 20A, dan betekent dit dat de stroom pas bij 25A afgeschakeld wordt in plaats van al bij 20A. Je begrijpt dat dit de veiligheid niet ten goede komt.