Wat is de voorrangregel bij een ongelijkwaardige kruising ?

Je staat op de middenberm van een voorrangsweg .op de middenberm staan ook haaietanden, je wilt linksaf .maar voor je ( niet een voorrangsweg)wil iemand rechtdoor oversteken .wie heeft er voorrang ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
2.1K
tinus1969
7 jaar geleden
Wil je linksaf de voorrangsweg afdraaien of juist opdraaien?

Antwoorden (2)

Diegene die rechtdoor wil. Immers: verkeer op dezelfde weg gaat voor. Dat de weg gelijkwaardig of ongelijkwaardig is, is irrelevant, dat gaat namelijk over kruisend verkeer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eerst laat je dus het kruisende verkeer voor (als dat er is), dan diegene die rechtdoor gaat en jou passeert en dan jij pas (en als er weer kruisend verkeer is, dan die weer eerst).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
JIj rijdt op die voorrangsweg, maar jouw tegenligger ook. Dus wat dat betreft zijn jullie gelijkwaardig aan elkaar. Jij slaat af, hij rechtdoor, dus moet jij voorrang verlenen.
Hoe staan die haaientanden dan? Op een voorrangsweg heb jij geen haaientanden.

En ik neem aan dat je niet OP de middenberm staat, berm is een soort groenstrook. Als je die verlaat, dan is dat een bijzondere verrichting en moet je het overige verkeer voor laten gaan.