Waarom heeft een auto 2x "contact" voor de motor start?

Je hebt vier standen in het contactslot. Waarom geen drie? Bij het eerste contact werkt de radio wel, maar de elektrisch bediende ramen niet. Dat kan pas bij een stand extra. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Handig misschien om even het merk en type te vermelden in je vraag. Ik denk dat het niet standaard is voor iedere auto.
TurfGraver
7 jaar geleden
0 is uit.
Stand 1 is elektrisch (radio e.d.) aan.
Stand 2 is elektrisch naar motor (en overige bediening auto) aan. 3 is startmoter ronddraaien (waarna het terugvalt naar stand 2). Op deze manier kun je de motor uitzetten (stand 1) zonder dat direct alle elektrisch uitgaat.

Antwoorden (1)

Deze meerdere standen zijn puur en alleen voor gebruiksgemak.
Er is gekozen voor meerdere standen om ervoor te zorgen dat je je accu niet volledig leeg maakt door bijvoorbeeld te luisteren naar muziek in de auto als de motor niet draait.
bij de 1e stand wordt vaak alleen de radio voorzien van stroom omdat mensen hier vaak graag naar luisteren als er in de auto gewacht moet worden. andere dingen zoals airco, kachel, luchttoevoer en elektrische ramen staan uit om stroom te besparen.

pas bij de 2e stand worden deze functies en andere niet-zichtbare functies van de auto zoals parkeersensoren ingeschakeld, mocht je ze willen gebruiken. maar weet dan wel dat je het gevaar loopt om je accu leeg te trekken waardoor je motor misschien niet meer start.

(met hedendaagse techniek kunnen auto's trouwens redelijk lang in stand 2 staan zonder moeite maar het is een overblijfsel van oudere techniek die nog steeds toegepast wordt uit veiligheid)