Welk rijbewijs heb ik nodig om een kraanmachine van 3.5 ton te trekken?

Welk rijbewijs is er nodig om een kraanmachine van 3,5 ton te trekken? Er komt natuurlijk ook nog het gewicht van de aanhangwagen bij, al weet ik niet precies hoeveel dit is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
3.6K

Antwoorden (2)

Daat heb je rijbewijs CE voor nodig. E is voor de aanhanger.
Aangenomen dat je de aanhanger met een vrachtwagen trekt.
Als je hem met een flinke personenauto trekt heb je BE nodig.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik las op de website van anwb het volgende Aanhanger trekken met rijbewijs BE
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken waarvan het gewicht meer is dan 3.500 kg. De kraanmachine weegt zelf precies 3.5 ton, als hier dan het gewicht van de aanhanger bijkomt, moet ik dan toch een CE rijbewijs kopen? Ik ben van plan om met een flinke personenauto te gaan trekken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er bestaat geen personen auto die 4 ton mag trekken. Kraan + aanhanger waar de kraan op gaat weegt minimaal 4 ton. Plus dat je voor een kraan van 3,5 ton een hele zware aanhanger moet hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Edit: minimaal 4,5 ton kom je met kraan + aanhnager.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste manon,
dankjewel voor je reactie Dus als ik het goed begrijp heb ik een CE rijbewijs nodig? En wat voor een auto zou ik dan moeten hebben om dat te mogen trekken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar kan ik je helaas niet mee helpen, sorry. Ik weet dat van de gewichten van personen auto's omdat mijn vriend laatst ook naar de zwaarste personen auto zocht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er bestaan wel personen auto's die het zouden kunnen / range rover , en wat Amerikanen . Maar het mag niet . Er is bij mijn weten geen personen auto die een type goedkeuring heeft met zo'n gewicht . Raadpleeg je rijbewijs . Je hebt een vrachtwagen ( tje ) nodig . En een vracht rijbewijs je gaat minimaal een combinatie krijgen van 6500 kg. Voertuig 2000 kg lading 3500 , aanhangwagen 500 ? Of dacht je aan een boedelbakje :) nee dat moet een zeer stevige ( zware ) constructie hebben . Het rijden maar vooral het remmen vergt veel van rijder en constructie doe dit niet als je er niet in thuis bent groot gevaar voor jezelf en andere weg gebruikers.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kunnen is iets anders dan mogen. De sterkste range rover mag 3500 kg trekken.
Dat kan met BE, maar niet met elke combinatie auto+aanhanger.

Met rijbewijs BE mag je een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen)
En 'onder bepaalde voorwaarden' een aanhanger of oplegger gebruiken waarvan het gewicht meer is dan 3.500 kg.

Die bepaalde voorwaarden zijn kort gezegd:
- Het trekkend voertuig heeft een maximale massa van max 3500 kg.
- Het verschil tussen maximale massa en ledig gewicht van trekkend voertuig mag je optellen bij de maximale massa van de aanhanger
- De asdruk van de aanhanger mag niet meer dan 3500 kg zijn.

Of dat met jouw eigen personenauto + aanhanger kan, zul je zelf moeten uitrekenen.

Heb je niet heel vaak vervoer nodig voor de kraan, dan is het het beste om je BE rijbewijs te halen (in 1 dag) en een BE-combinatie te huren.
Inekez1