Rode auto's hadden 'vroeger' last van dat deze een witte uitslag kregen. In vakjargon heet dat het verkrijten van de kleur. Dit komt omdat voor de kleur rood er nog zeer lange tijd natuurlijke pigmenten werden gebruikt. Het nadeel daarvan is inderdaad dat na verloop van tijd deze een witte waas kunnen krijgen. Dit komt door de invloed van UV, deze zorgt ervoor dat het natuurlijke pigment wordt afgebroken. De chemische industrie heeft lang naar vervanging gezocht voor de kleur rood en eind jaren 90 zijn en rode lak kleuren gekomen waar synthetisch pigment in verwerk is. Deze lakken verkleuren niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke + voor je antwoord! Maar ik wil er toch een kleine correctie op geven. In de jaren 90 is er geen synthetisch pigment in verwerkt,maar is men over gestapt naar een 2-laags systeem. Dus het werd i.p.v. een 2k lak een rode basislak waar blanke lak overheen gespoten word.
Het UV-filter in de blanke lak voorkomt het verkrijten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Wat leuk dat je dat 'gewoon' weet! :)