Als de koppeling van je auto erg hoog aangrijpt, betekent dat, dat de koppeling is versleten?

Ik heb een proefrit gemaakt in een Grande Punto diesel en het enige punt was dat de koppeling hoog aangrijpt. De dealer zei dat dat verschilt per auto. Ja.. dat is natuurlijk wel zo maar hij heeft overal perfecte antwoorden op... Hoe kan ik dat verifiëren dat hij niet is versleten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
21K

Het beste antwoord

De koppelingslijtage kun je niet zien zonder de het koppelinghuis uiteen te halen. Ik heb verleden jaar de koppeling van mijn Alfa diesel laten vervangen en de aangrijping was nagenoeg hetzelfde. Dat komt mede doordat de koppeling hydraulisch is en daardoor minder goed te merken of de koppeling versleten is.
Het is overigens wel iets bij te stellen als je het aangrijppunt te hoog vindt, en ook afhankelijk van het ontwerp. Vandaar het verschil per auto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in mijn Opel Vectra ook een hydraulische koppeling, die heb ik zo af laten stellen dat deze niet hoog aangrijpt.

Andere antwoorden (1)

Wat ik doe: sta met draaiende moter, schakel in de hoogste versnelling, laat de koppeling opkomen. Je mag niet wegrijden, herhaal dit met de een na hoogste versnelling, zonder weg te rijden. Doe dit tot de 2e versnelling. Nu pas mag je langzaam in beweging komen. Nu heb je het beeld dat het goed is. Overigens, je speelt met de koppeling, dus géén gas geven. Voor t gemak je rechtervoet weg bij het pedaal. Wegrijden in xe eerste versnelling zonder gas geven.