Ik wil een auto (diesel) kopen met 230.000 op de teller. Ik wil de auto eerst de ANWB keuringstest laten ondergaan. Is dit verstandig ivm de teller?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een diesel moet makkelijk 400.000 op de teller krijgen, maar zegt niks over hoe de auto er nu motorisch voorstaat, volgens mij gaat een ANWB keuring dat ook niet vertellen. Een beetje mazzel heb je wel nodig dus.

Er hangt veel ad van welke diesel je wilt en hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan. Mijn vorige auto is bij 335000 km (een vag tdi) de deur uit gegaan. De motor liep toen nog steeds perfect. Reken wel op: Vervangen distributie riem. (tenzij het een diesel met ketting aangedreven kleppen betreft) Mogelijk koppelings schijven. Remblokken en schijven gaan niet eeuwig mee, in welke staat zijn de huidige\.

Algemene vergissing is dat mensen bij een lagere km stand automatisch denken dat de auto beter is dan een met hogere km stand. Ik ken auto's die bij een bepaalde stand een mega beurt moeten ondergaan, en er zowat nieuw uitkomen, en dus beter zijn dan dezelfde met 25.000 km minder op de teller. Kijk dus naar de onderhoudshistorie, en of alle fabrieks- modificaties zijn uitgevoerd, dat laatste is zeer belangrijk en wordt bijna altijd vergeten. De gegevens hierover staan op het internet maar kunnen ook bij de dealer worden opgevraagd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100