Wat is het nut van die kleine ruitenwissertjes die je soms ziet op de koplampen van auto;s?

Toegevoegd na 17 uur:
Ja, ik snap ook wel dat dat is om de ruitjes schoon te houden maar waarom zitten ze dan nu niet op alle nieuwe auto's maar op een enkel merk. Hebben de mensen die geen ruitrenwissers op hun koplampen hebben dan minder licht dan de mensen die ze wel hebben.
Is het veiliger om ze wel te hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Het beste antwoord

Het is veiliger om ze te hebben, ze dienen om sneeuw van de koplampen te vegen als origineel doel.

Ze worden ook voor gasontladingslampen (HID=XENON)Omdat HID lampen 4X zoveel licht geven als gewone halogeen lampen, is het na inderdaad 2007 verplicht, naast automatische hoogteverstelling de koplampwissers en/of hogedruksproeiers de koplampwissers HID te gebruiken, door de hoge lichtenergie geven regendruppeltjes een verstrooiing die al gauw hinderlijk is voor tegenliggers. (is met rainex te verhelpen).
De vorm van de lichtbron is anders en zit op een iets andere plaats dan bij halogeenlampen, derhalve is na montage van HID nieuwe afstelling van de koplampen absoluut nodig.

Deze noviteiten liggen echter niet te grondslag aan de koplampwissers, dat is uitsluitend neerslag als sneeuw.
Volvo werkt er al decennia mee, toen was er nog geen HID.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

koplampen schoonmaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf een bepaald bouwjaar is dat verplicht als je xenonverlichting voert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speciaal voor ons minduimpjeslegioen Alle voertuigen die gekentekend zijn voor 1 Januari 2007 kunnen worden voorzien van achteraf inbouw van Xenonlampen mits het lichtbeeld niet wordt veranderd . Dit houdt in dat Xenonlampen met een kleurtemperatuur van ca. 4000 K tot en met 8000 K zonder meer worden goedgekeurd bij de A.P.K. ! In voertuigen , die gekentekend zijn na 1 januari 2008 , is het door de wet toegestaan om achteraf Xenonverlichting te monteren mits deze voetuigen zijn voorzien van koplampsproeiers en automatische niveauregeling. Zijn deze laatste niet aanwezig dan bent u in overtreding !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je dit is duidelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koplampsproeiers ja, ruitenwissertjes zijn NIET verplicht...
das voor de vliegskes van de lampkes af te vegen!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sneeuw, modder, dooie vliegen; want behalve een wisser zit er ook een sproeier.

Toegevoegd na 19 uur:
Op de toevoeging van de vrager:
De grotere auto's hebben soms alleen (hogedruk) sproeiers. (bijvoorbeeld de BMW 5 serie)

Ik persoonlijk heb ze nooit gehad en ze maar een keer gemist. Bij m'n eerste auto 'snachts in een zware sneeuwbui. Maar als je kijkt naar de koplampen kan je je voorstellen dat daar snel een paar cm sneeuw voor zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de komlamp wisser. Gewoon als het regent. Dat licht niet slecht gaat kaatsen of zo iets door het regen. Als het regent dan zit er allemaal druppels op de koplamp. Dus daarvoor is het volgens mij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vuil op een koplamp zorgt voor een verstrooiing van de lichtbundel en zorgt of voor minder zicht danwel voor verblinding van de tegenligger.

Door te sproeien voorkom je dit.

Bij Xenon is dit effect nog groter, vandaar dat dit tegenwoordig standaard op auto's met xenon wordt gemonteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen wissers op zitten gaat het zo krassen op de lampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ha, ik zou je een min moeten geven, maar dat doe'k nie :-)
Het zijn vooral auto's van Zweedse makelij die dat hebben, bijv. Volvo's. Dit is puur en alleen maar gemaakt om de sneeuw van de koplampen te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belangrijkste reden dit zo te doen is de natte sneeuw.
Bij droge sneeuw en themperaturen onder het vriespunt, blaast de sneeuw door het rijden van de koplampen af.
Maar bij sneeuw boven het vriespunt, kan de sneeuw blijven plakken op het glas van de koplamp zelf, komt nog bij, dat er bij natte sneeuw, de vlokken ook veel groter kunnen zijn en de sneeuw heviger, er valt dan meer in korte tijd.
In een zware natte sneeuwbui, kan er in enkele minuten de koplampen helemaal dichtsneeuwen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is cool!! Mensen die dat hebben kunnen dan opscheppen dat hun koplampen ruitenwissers hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een voertuig is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met o.a.

een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt.