Hoe kan ik het vuil onder de motorkap vandaan halen?

Het gaat om een Citroën 2cv6. Ik kan het wegkrabben met een schroevendraaier. Heeft dit vuil een naam? En hoe haal ik dit makkelijk weg?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel het zwarte vuil rondom het motorblok

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dat zwarte vuil is meestal opgedroogd en oud vet en olie je kunt het beste naar een auto was box gaan de motor laten lopen en met ontvetter cleanen word hij erg mooi van
TurfGraver
6 jaar geleden
Is het geen tectiel?
Bordensteker
6 jaar geleden
De vraag is in combinatie met de foto niet heel duidelijk, want we zien het zwarte spul aan de binnenkant van de motorruimte (met enkel schoongemaakte rode plekjes!), maar de tekst spreekt over vuil rond het motorblok (en dát zie je nou juist niet). Als je het zwarte spul op de binnenkant van de spatborden en op het zgn. schutbord bedoelt (het schuine vlak dat op de foto links van de accu zichtbaar is), dan denk ik dat dat niet alleen vuil is, maar meer een soort opgespoten beschermingsmiddel. Kijk maar op het witte plastic ruitensproeierreservoir rechts naast de accu. Daar is het aan de zijkanten deels ook op dat plastic terechtgekomen. Dat spul is er met opzet op gespoten als een extra beschermlaag en het dient soms ook om resonanties in het plaatwerk tegen te gaan (anti-dreunmiddel). Het lijkt mij niet aan te raden om dat te verwijderen, nog afgezien van het feit dat dat in allerlei hoeken en gaten moeilijk wordt (en dan vallen die overgebleven “vuile’ plekjes juist extra op).
Alleen als je de auto bijvoorbeeld goed beschermd tegen de elementen in een techniekmuseum wilt neerzetten heeft dat nut. En als je het vettige vuil aan de buitenzijde van motor en versnellingsbak zelf bedoelt: dat heeft ook een beschermend effect. Bovendien zie je met die vanzelf aangroeiende dunne vuillaag juist beter wáár precies een pakking lek is als er ergens teveel olie naar buiten ‘zweet’; op een schoon motorblok zie je dan aan de onderzijde aan het laagste punt druppels hangen zonder dat je aan een plaatselijk extra donker vuilspoor goed kunt zien waar die naar buiten gezweet zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt allemaal voor de reacties. Het is dus niet aan te raden om het spul weg te halen begrijp ik hieruit. Toch zie ik op internet wel aardig veel mensen die het weggehaald hebben.
TurfGraver
6 jaar geleden
Er wordt op internet wel vaker onzin verkondigd of gedaan. Weghalen kan wel maar zou dan ook vervangen of vernieuwen. Zit er immers niet voor niks op...

Antwoorden (1)

Dasty ontvetter gebruiken. Inspuiten, even laten intrekken en dan met een schone kwast alles even langslopen, daarna met een hogedrukspuit of met een tuinslang alles afspoelen. PAS WEL OP! er mag uiteraard geen water in het luchtfilter komen, dek deze af met een plastic zak.