Kan er iets mis zijn met de koppeling van de auto nadat deze in de wasstraat is geweest?

Vorige week ging ik met de auto door de wasstraat. Bij het wegrijden merkte ik dat de koppeling raar aanvoelde. Hij kon af en toe niet goed worden ingedrukt. Toen ik later de auto nog een keer gebruikte had ik hetzelfde probleem en bleef de koppeling zelfs een paar keer hangen, zodat ik midden op de weg stil kwam te staan... Gelukkig (nog) niet in gevaarlijke situaties. Na een minuut sprong hij weer naar boven.
Vorig jaar heeft de KwitFit al een nieuwe koppelingscilinder in de auto gezet, omdat ik toen vond dat de koppeling stroef op en neer ging. Volgens mij heb ik er toen veel te veel voor betaald. Ik heb er zelf helemaal geen verstand van, weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Voordat ik naar de garage ga, zou ik graag willen weten of het door de carwash kan komen of dat dit slechts toeval is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
2K
paulus811
7 jaar geleden
Je zou eens in de wasstraat kunnen kijken of het mogelijk is dat daar het probleem ontstaan is. De wasstraat die ik gebruik trekt de auto erdoor via het linkervoorwiel.

Antwoorden (2)

Een relatie tussen een probleem met de koppeling en een wasstraat uit uitermate onwaarschijnlijk.

Het is toeval. Het had ook ergens anders kunnen gebeuren.

Elke dag gaan in Nederland duizenden auto´s door een wasstraat zonder een enkel probleem.
Edraket
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
1e alinea juist. Lijkt me ook onwaarschijnlijk. Maar dat het dus toeval is, is een hele gekke conclusie. Weet je welke wassstraat ze gebruikt? Hoe het systeem daar werkt? Zijn daar meer voertuigen geweest die naderhand problemen hadden? Kortom, conclusie gebasseerd op niets. Daardoor klopt de opmerking dat het ergens anders ook had kunnen gebeuren totaal nergens op. Je weet namelijk niet wat er gebeurd is. Dat er elke dag duizenden auto's door een wasstraat gaan zonder een probleem, heeft dus ook totaal geen waarde meer. Als de wasstraat goed werkt, neig ik ook naar deze conclusie, maar je weet het niet. Tenzij je meer info hebt dan wat de vraagsteller hier heeft verteld... Daarom een min.
Edraket
7 jaar geleden
@Thecis
De kans dat je de hoofdprijs wint in de Staatsloterij is groter, dan de kans dat het defect aan de koppeling veroorzaakt werd door iets in de wasstraat.
Thecis
7 jaar geleden
@Edraket Ten eerste:
Ik neem aan dat je cijfers hebt over hoeveel mankementen er aan auto's komen door een wasstraat. De kans van de staatsloterij is namelijk bekend en gemakkelijk na te zoeken. De kans dat je geraakt wordt door de bliksem is ook heel klein. Maar mensen worden geraakt door de bliksem en mensen winnen de hoofdprijs van de staatloterij dus het zou best eens kunnen dat een auto schade ondervindt (aan de koppeling) door de wasstraat...
Dus wat was precies je punt met die vergelijking met de Staatsloterij?? Ten tweede:
Als er een defect aan de betreffende wasstraat is, zou die kans ineens heel erg groot kunnen zijn. Maar dit neem je dan weer niet mee in je verhaal... Ten derde:
Je gaat totaal over het punt heen dat je een conclusie trekt zonder dat je de auto of de wasstraat hebt gezien. En ja, er is een conclusie mogelijk, maar de enige mogelijke conclusie is dat het zeer onwaarschijnlijk is. Maar dat is niet de conclusie die je trekt (initieel wel, maar daarna in de 2e alinea verander je je conclusie). Jij zegt dat het toeval is. En dat hoeft niet noodzakelijkerwijs waar te zijn. Als je had uitgelegd waarom het onwaarschijnlijk is (niet omdat er er 1000-en auto's doorheen gaan, maar vanwege de werking van een wasstraat) dan had je een punt gehad.
Jammer dat je geen merk en type auto hebt genoemd. Persoonlijk zie ik geen relatie met je koppeling en wasstraat. Omdat reeds eerder je koppelingscilinder is vervangen denk ik dat het probleem al latent aanwezig was. Persoonlijk denk ik dat het aan je drukgroep van de koppeling ligt. M.n bij een koppeling met diafragmaveer komt dit vaak voor. Deze blijft dan op het kantelpunt steken. Ook het druklager van de koppeling kan hier een rol in spelen. Het blijft gissen. Wat ik wel zeker weet is dat demontage van de versnellingsbak of motor noodzakelijk is om te kunnen beoordelen wat er nu werkelijk defect is. Omdat de zaak dan toch gedemonteerd is lijkt het mij verstandig om koppelingsplaat, drukgroep en druklager te vervangen. Voor die onderdelen betaal je niet de hoofdprijs. Wel voor het arbeidsloon. Reken op een 6 tot acht uur werk. Met groet, TegenXinnig