Wat is de snelste straatillegale auto ooit?

Dus niet voor de openbare weg...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De ThrustSSC met een Vmax van 1228 km/u.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

13 jaar geleden ging voor het eerst een auto door de geluidsbarrière met een topsnelheid van 1228 kilometer per uur. Britse, Amerikaanse en Australische teams willen dit record nu verbreken met een rijdende raket die 1000 mijl per uur (1609 km/h) kan halen.

Het duurt maar even, maar het is een intense ervaring. Met 447 meter per seconde is zelfs de kleinste fout levensgevaarlijk. Maar zo hard moet het wel gaan om het record te verbreken.

Misschien heb je wel eens 160 km/h op de snelweg gereden. Een Australisch-Brits team wil nu tien keer zo snel rijden en het snelheidsrecord verpulveren. Dat werd in 1997 gevestigd door straaljagerpiloot Andy Green, die 1228 km/h reed in de Thrust SSC, een auto met straalaandrijving. En niet alleen haalde hij dat record; hij ging ook als eerste door de geluidsbarrière in een rijdend voertuig.

Het Australische team is nu aardig gevorderd met de bouw van de Aussie Invader. ‘Auto’ is in dit geval een nogal misleidende benaming, want de Aussie Invader is meer een raket op wielen. De constructie van het zeven meter lange voertuig is relatief eenvoudig en dat is ook zijn kracht, volgens de 59-jarige teamleider Rosco McGlashan. Hij is er vast van overtuigd dat de Aussie Invader met hem in de cockpit de strijd om het snelheidsrecord zal gaan winnen. Van kinds af aan is hij al geobsedeerd door snelheid. Hij staat inmiddels bekend als de snelste man van Australië, nadat hij in 1996 1026 km/h wist te halen.

De vier raketmotoren van de Aussie Invader leveren zo veel kracht dat deze auto van 0 tot 1609 km/h optrekt in hooguit 19 seconden. ‘Ongeveer even lang als je bezig bent met je veiligheidsgordel’, merkt Rosco McGlashan droogjes op.
Ozewiezewozewiezewallakristallix