Wie heeft er voorrang op het kruispunt ?

Ik heb binnenkort mijn theorie examen voor auto, nu vroeg ik mij af wie er voorrang heeft op het kruispunt ( zie bijlage). De persoon die op dezelfde weg zit als de auto heeft sowieso voorrang en de auto moet diegene voor laten gaan maar heeft die andere voetganger dan ook voorrang ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Amadea
7 jaar geleden
De voetgangers hebben alleen voorrang als er op die plek een zebrapad is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor op afslaand verkeer op die weg, inclusief voetgangers.
tinus1969
7 jaar geleden
@Amadea, wat je zegt was volgens mijn theorieboek niet alleen fout, maar zelfs de meestgemaakte fout.
Amadea
7 jaar geleden
Dan zou ik al duizend keer overreden zijn, want de automobilisten kennen die regels duidelijk niet. Zelfs op een zebrapad ben je als voetganger je leven nog niet zeker!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Omdat jij de regel niet goed kent en velen anderen die fout ook maken wordt je reactie niet opeens juist. De voetganger HEEFT voorrang (eens of niet?). Of deze dat krijgt is een andere vraag. Je reactie lijkt nu veel op een drogredenering. Je kan beter zeggen: De voetganger heeft voorrang, maar pas op, veel mensen zijn zich hier niet van bewust.

Antwoorden (1)

De regel is recht doorgaand verkeer of dezelfde weg heeft voorrang. Voetgangers behoren tot het verkeer, dus beide voetgangers hebben voorrang op de auto.

Toegevoegd na 7 minuten:
Even ter toelichting nog beide personen zoals jij ze getekend hebt bevinden zich op dezelfde weg als de auto. Het maakt daarbij niet uit van welke kant de voetganger komt. Misschien had je je voorgesteld dat alleen de voetganger die dezelfde richting heeft als de auto op dezelfde weg rijdt maar dat is niet zo. Beide bevinden zich op dezelfde weg als de auto ook al komt de ene voetganger van de andere kant.

Toegevoegd na 33 minuten:
Nog een extra toelichting voor de praktijk, in theorie zal deze vraag denk ik niet zo snel voorkomen.
Stel dat je als auto zag dat de groene voetganger van boven kwam en zich dus niet op dezelfde weg bevond als de auto en daarna op de hoek aankwam en besloot om de weg over te steken.

Hoewel hij zich dus niet bevond op dezelfde weg als de auto, zal op het moment dat de voetganger daar toch wil oversteken zich ongeveer meteen weer wél op dezelfde weg bevinden als de auto omdat dat dezelfde weg is die de voetganger wil oversteken als dat de auto uitkwam. Een beetje verwarrend misschien in de praktijk maar in geval van twijfel altijd de voetganger voorlaten.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelfs als de kruising een T-splitsing is (dwz de auto kan niet rechtdoor) hebben beide voetgangers voorrang. Dit is voor veel bestuurders nog moeilijker te bevatten dan de vraag van lilipowerx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een voetganger is een persoon die te voet aan het verkeer deelneemt, dus .... beide poppetjes hebben voorrang.