Waarom moesten we afstappen van het 2-2-2-systeem voor nummerborden?

Vroeger bestonden alle nummerborden uit drie blokken van twee symbolen (per blok twee letters of twee cijfers). Een tijd geleden is daarvan afgestapt. Nu zien we blokken van drie symbolen (drie letters) en van één symbool (een cijfer).

Ik heb begrepen dat dat nodig was omdat de oude combinaties op zouden zijn.

Maar als ik even reken, kan dat niet kloppen:

AA-AA-11     45 697 600 mogelijke combinaties
AA-11-AA     45 697 600 mogelijke combinaties
11-AA-AA     45 697 600 mogelijke combinaties

11-11-AA      6 760 000 mogelijke combinaties
11-AA-11      6 760 000 mogelijke combinaties
AA-11-11      6 760 000 mogelijke combinaties

Totaal: 157 372 800 mogelijkheden voor alle "traditionele" nummerbordcombinaties. Zelfs als je hier 20% van zou schrappen omdat bepaalde combinaties ongewenst zouden zijn (CD-nummers, FU-CK-69, ...), houd je ruim meer dan 100 miljoen combinaties over. Zoveel auto's rijden er nooit tegelijk in Nederland.

Neem je ook de volgende combinaties mee:

AA-AA-AA     308 915 776 mogelijke combinaties
11-11-11             1 000 000 mogelijke combinaties

Dan kom je in totaal aan maar liefst 467 288 576 mogelijke combinaties!

Als je een nummerbordcombinatie gedurende bijvoorbeeld vijf jaar na de sloop (of deregistratie) van de betreffende auto in "quarantaine" houdt en hem daarna pas weer uitgeeft aan een nieuwe auto, hebben we volgens mij geen gebrek aan combinaties met het oude systeem.

Waarom moesten we dan toch overstappen op een nieuw systeem?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zal er vast mee te maken hebben dat je met het huidige systeem kan zien in welke maand en jaar het kenteken is uitgegeven? Als je oude kentekens gaat hergebruiken werkt dat niet meer
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat klopt - maar was het echt nodig dat je dat kon/kan zien? Of was het slechts een handigheidje zonder veel praktisch nut?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lang geleden had ik mijn eerste auto met WEL een klinker erin, maar die hoorde bij de combinaties 11-11-AA .
Daarna bij meerdere auto’s geen klinkers meer.
Nu moesten er nieuwe combinaties verzonnen worden en dat werd dus 1-AAA-11 omdat het aantal nummerborden/kentekens dat uitgegeven werd dus opraakte en niet [weet de reden niet] vanaf het begin hergebruikt kon worden. In België krijg je in principe eenmalig een kenteken uitgereikt, dat aan jou verbonden, dus is niet bij de auto hoort zoals in Nederland, waar je de leeftijd van auto er aan kunt aflezen.
Er is toch ook een ander nummer dat bij de motor hoort? Het zogenaamde chassisnummer? Antwoord
De mogelijkheden waren op, er kon niet opnieuw met dezelfde nummers gewerkt worden, dus nieuwe combinaties. Toegevoegd na 1 minuut:
De klinkers werden dus niet meer gebruikt, daarom waren er minder combinaties. ---------//----------- Mijn antwoord leek toch erg op dat van Wavaria, vandaar dat ik er een reactie van gemaakt heb.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De oude combinaties per serie waren op, ze wilden niet overnieuw beginnen met al uitgegeven mogelijkheden en daarom zijn ze met de huidige combinatie letters/cijfers begonnen.
Utrecht
10 jaar geleden
Er zijn veel letters en lettercombinaties uitgesloten. Zo is alles wat begint met CD gereserveerd voor Corps Diplomatique, KL voor Defensie, en zo nog meer. Met de beschikbare letters en cijfers waren de combinaties echt op (Ze wilden niet recylclen).
Cryofiel
10 jaar geleden
Oké, dat begrijp ik. Maar *waarom* wilde men reeds gebruikte nummers niet hergebruiken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zouden we het wel doen, toch leuk om eens wat nieuws/anders te doen, zoals de talloze decennia ervoor? Waarom een letter-cijfercombinatie herhalen als er nog combinaties te verzinnen zijn binnen de 6 letters/cijfers?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jodokus, Het chassisnummer wat je noemt, hoort bij de carosserie. Niet bij het motorblok. In geval van een motorfiets hoort dat nr bij het frame.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima, bedankt Miccie, hoort bij de carosserie en niet bij het motorblok.

Het beste antwoord

Het aantal letters dat gebruikt wordt is slechts een beperkt deel van het alfabet. Geen klinkers i.v.m. ongewenste woordvorming en verschillende letters ontbreken ivm mogelijke verwarring,of omdat ze makkelijk om te vormen zijn naar andere letters of cijfers, of omdat ze te breed zijn).

De zet is: D, F, G, H, J, K, L, N, P, R, S, T, X, Y, Z

Hierdoor neemt het aantal mogelijke combinaties heel sterk af. En is het opraken niet zo onwaarschijnlijk als het op het eerste oog lijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. En zelfs de F wordt ergens in een van de reeksen niet als eerste letter gebruikt (al ben ik kwijt waar).
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb twee auto's gehad met een V in het kenteken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De F wordt tegenwoordig gebruikt voor bromfietsen.

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet zeker of je berekening klopt, maar in ieder geval klopt de methode waarop je gerekend hebt niet. De nummerborden die we hadden bevatten namelijk geen klinkers, maar enkel medeklinkers. Dat haalt toch al een hele hoop combinaties van je berekening af.

Waarschijnlijk raakten de nummerborden dus echt op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Zonder medeklinkers kom ik op 71 574 300 mogelijkheden voor de bovenste zes combinaties, en op 158 340 421 mogelijkheden als je ook de AA-AA-AA (oké, BB-BB-BB dan...) en de 11-11-11 meetelt. Dat lijkt me nog steeds veel meer dan nodig is om alle Nederlandse auto's van een kenteken te voorzien en nog steeds een ruime voorraad ongebruikte kentekens over te houden.
ronron1212
10 jaar geleden
Daarnaast waren en nog meer letters die niet gebruikt mogen worden aa bijvoorbeeld ss bijvoorbeeld en zo zijn er nog meer dd werd bijvoorbeeld alleen gebruikt bij invoer uit duitsland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je berekening is overigens fout. In deze link kan je vinden welke combinaties je mag gebruiken en welke niet en hoe je het uitrekent: http://www.esrac.ele.tue.nl/~koen/huiswerk/huiswerk/nummerbord.PDF
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De B en V als eerste letter worden alleen gebruikt voor grijs kenteken. De M wordt alleen bij motoren als eerste letter gebruikt. De Q komt nergens voor. De C wordt alleen door diplomaten gebruikt (CD-kenteken). In latere kentekens worden nog wel meer letters overgeslagen. Op zo'n manier vallen al aardig wat mogelijkheden af.
Frimu2
10 jaar geleden
Micci & Ratel Grijs kenteken nummers diplomaten nummers en motornummers ,zijn dus toch in gebruik......en vallen niet af als voertuig telling.
ronron1212
10 jaar geleden
Die vallen wel af die worden nooit vol gebruikt en ook niet voor de normale gebruiksvoorwaarde om te komen tot de berekening.