Distributieriem vervangen belangrijk bij elke 100.000 KM?

Ik ben van plan een auto te kopen, en deze heeft 193,XXX op de teller staan. Volgens het boekje dus weer bijna dus weer tijd voor een grote beurt en distributieriem.

Nu krijg ik tegenstrijdige antwoorden van mensen wanneer ik vraag of dit belangrijk is, of dat er nog rustig tientallen duizend kilometer mee gereden kan worden. Wanneer dat namelijk niet het geval is, is de auto te duur.

Merk is volkswagen.

Toegevoegd na 2 uur:
Merk je dat ook wanneer hij bijna kapot is, zodat je nog kan stoppen of zijn er geen voortekenen en is de motor direct kapot

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
24.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee daar merk je niks van van te voren.
Dan zou je de riem moeten bekijken ,en dan heb je de zaak al los liggen.
En als deze knapt met een gangetje van 20 km per uur,dan kun je er nog goed mee wegkomen.
Als je gelukt heb.

Antwoorden (9)

De riem is een uiterst belangrijk onderdeel van de motor. Als die tegen zijn pensioen 'aanloopt' kan hij breken. Als dat gebeurt wil je niet weten wat er allemaal in het motortje gebeurt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een distributieriem mag zeker niet meer dan 150000KM meegaan en dan pak ik het al ruim. dus vervangen!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 9 van de 10 gevallen kun je er nog wel meer doorrijden, maar als jij het 10de geval bent heb je een probleem. Ik heb dit risico twee maal genomen. Eenmaal brak de riem en kon ik een ruilmotor kopen. De tweede keer had ik geluk en was er geen schade aan de motor, dus moest alleen de kapotte riem worden vervangen. Het is net als met de houdbaarheidsdatum op levensmiddelen. Hoeveel dagen mag ik er over heen gaan.
Het is dus belangrijk, dus omkijken naar een andere auto, er zijn er genoeg lijkt me.

Toegevoegd na 3 uur:
Nee je merkt er helemaal niets van. Je hoort een hels kabaal en dat is alles wat je merkt, maar wel veel te laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn enkele merken waar onder opel waar het niet zoveel schade kan aanrichten . maar vervanging is wel aan te raden
Maar voor de andere merken is is het zeker aan te raden om schade aan de kleppen en de cilinders te voorkomen .
Je kunt kiezen tussen een nieuwe distributieriem of het halve motor blok naar de knoppen .

Toegevoegd na 7 uur:
Je kunt er helaas niets van merken als de riem knapt dan slaan de kleppen door de zuigers .
Maar dan is het al te laat .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga absoluut niet besparen op een distributie riem.
Het belangrijkste onderdeel van de auto.
Als je pech hebt en hij breekt bij een behoorlijke snelheid dan draait je hele motor in de soep.
Kosten duizenden euro,s.
Als je de auto van de garage koopt beding dan dat deze hem afleveren met een grote beurt en een nieuwe riem.
Particulier,heb je deze dingen zelf in de hand.
Een bekende van mij heeft het laats gehad met een volkswagen transporter .
Tot 116,000 doorgereden,en de riem geknapt gewoon laksheid,hij wilde wachten tot 120 000 km.
Flinke schadepost van meer dan 1000 euro.
Als je dat kunt voorkomen moet je dat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een onderhoudsboekje bij zit, dan moet daar ook instaan wanneer de distributieriem vervangen is.

Het tijdstip van het vervangen, daarover bestaan nogal wat meningsverschillen. Ik las ergens 120.000, ik las elders 100.000. Zelf heb ik de distributieriem altijd tussen de 80.000 en 90.000 kilometer laten vervangen, want je wilt niet weten hoeveel geld het je gaat kosten als de distributieriem knapt. Kans is aanwezig dat je hele motor gereviseerd kan worden.
(Ik rijd ook een volkswagen, Diesel TDI.)

Ik zou dus zeggen: Kijk het boekje goed na en neem bij twijfel contact op met de ANWB, die hebben een hulpafdeling waar je ook met technische vragen terecht kunt (of je laat hen een keuring uitvoeren:
http://www.anwb.nl/auto/kiezen-en-kopen/aankoopkeuring,/aankoopkeuring---totaalkeuring.html
)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn autootje had na 20 jaar nog geen 200.000 km op de teller maar ik heb wel mijn distrubutie snaar op aanraden lateten vervangen, dat was maar goed ook, hij was helemaal droog en had allemaal haarscheurtjes die je kon zien bij het dubbelvouwen. Op de auto kon je dit dus echt niet zien.

Het is echt niet leuk als je snaar breekt dan staat hij dus gewoon stil en is rijp voor de sloop. Het is best prijzig om te laten doen maar te laat is ook zonde van je geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn golf tdi heeft 120000 km als vervangings afstand staan (mits je genoeg rijdt want uitdrogen gaat sowieso gewoon door).
deze is , bij afleveren (tweedehands) door de garage inderdaad vervangen.
En verder wat anders al schreven...behalve bij betreffende opels is de motor afgeschreven als die riem breekt.
Want het gevolg van breken is dat de zuigers met grote snelheid tegen de kleppen slaan en daarmee kleppen, nokkenas en mogelijk de cilinder kop kapot maken.

Die opel motor is zodanig geconstrueerd dat de zuiger nooit de klep kan raken, zelfs niet onder de ongunstigste omstrandigheden...dus volledig open klep en zuiger bovenin past dan nog net.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je distributieriem breekt, dan kan je hele auto totalloss zijn!
En het is niet te zien hoe erg hij versleten is zonder heel veel demontage werk. De riem zelf kost niet zoveel, dus daarom wordt hij meestal vervangen na ongeveer 120.000 kilometer. Dan zijn ze vaak redelijk versleten.
Je merkt niks totdat hij breekt en dan is het te laat. Mijn advies: op tijd vervangen!

Toegevoegd na 17 seconden:
Wanneer je hem moet vervangen kun je trouwens vinden in de handleiding van de auto