Waarom kan mijn wagen niet meer dan 3000 toeren halen?

Hallo

Ik heb een Peugeot 206 uit het jaar 2001. Het is een diesel. Nog niet zo lang geleden heb ik gemerkt dat hij niet meer dan 3000 toeren kan draaien. Dus in 5de versnelling kan ik nog maar net 120 km per uur rijden.

De garagist dacht aan de turbo en raadde eens aan om een turbo cleaner te gebruiken. Toen ik dat deed, kon ik terug meer dan 3000 toeren halen. Maar na enige tijd was dit effect voorbij. Ik heb de turbo laten vervangen, maar dat heeft ook totaal geen effect gehad.

Waar zit het probleem dan wel?

Dank

7 jaar geleden
in: Auto's
5.9K

Antwoorden (1)

Ik zit te denken aan wellicht een volgelopen roetfilter.
Maar ik weet niet of uw auto van 2001 al een roetfilter heeft. Laat staan wat voor type, en met wat voor motormanagement. En zo ja, dan zou je denken dat de garagist daar ook wel aan gedacht zou moeten hebben.

Bij de moderne systemen hoort het motormanagement van een diesel daar een melding van te geven )en zonodig te reageren door zelf een schoonbrandcyclus te forceren), maar als die melding door een storing niet doorkomt* dan zou het me denkbaar lijken dat je met een diesel steeds opvallender vermindering van de motorprestaties krijgt, tot-ie er na korte tijd helemaal bij neervalt.

* Er zijn auto’s waar door een betrekkelijk onbelangrijke aanleiding continu het storingslampje brandt. Dan kan het gebeuren dat een nieuwe wél belangrijke waarschuwing door eigenaar of garage niet meer opgemerkt wordt.

Snel naar een goede garage dus, en misschien is het nu al te laat om het huidige roetfilter nog te kunnen regenereren. Maar niets doen en doorrijden is dan géén optie.
Dus je moet echt naar een deskundige garage gaan. Dit geldt ook als uw auto geen roetfilter heeft, want dan is er nu toch echt iets anders mis. Ik zou zeker voor problemen altijd kiezen voor de meerkennis die een merkdealer heeft.

Ik zit er hier ook maar een slag naar te doen, maar kan me niet meteen iets anders voorstellen dat het ook nog zou kunnen zijn. Maar uiteindelijk kan er aan alles een storing of defect ontstaan. Wel opvallend dat de turbo cleaner eerst effect had, maar dan was er misschien op de achtergrond toch ook al een ander probleem. Ik hoop niet dat de reinigingsactie van de turbo een extra vervuiling in het roetfilter heeft veroorzaakt!

Enkele leestips (voor meer kunt u googelen op roetfilter vol):
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter

http://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/212961/verstopte-roetfilter-10-000km-rijden

https://www.mijngrossier.nl/roetfilters-herkennen-en-oplossen-van-problemen.html

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4576075

http://www.autoforum.be/forum/specifiek/techniek/27278-roetfilter-snel-verstopt-regeneratie (topic van 26 pagina’s waarvan ik zelf alleen de eerste heb gelezen).

Bij mechanische techniek is er altijd een aanleiding nodig om een verschijnsel te veroorzaken. Het kan niet gewoon alleen maar ouderdom zijn.
Wel kan die de keuze uit mogelijke herstelacties beperken.
Bordensteker